• 0

Kan ik een auto op de zaak zetten als ik geen IB ondernemer ben.

Wellicht kan iemand mij helpen mbt. een bijtellingsvraag. Kan ik een auto vd zaak (in dit geval eentje die ouder is dan 15 jaar) ook bijtellen als ik geen ondernemer voor deinkomstenbelasting ben maar alleen voorde omzetbelastin?. Ik wil dan de auto opnemen op mijn balans en de kosten allemaal zakelijk boeken, en de bijtelling in mijn normale inkomstenbelasting verwerken.

 

 

 

 

 

 

topic afgesplitst van oude column en titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat ligt er aan wat je dan wel hebt voor de inkomstenbelasting.

 

Ik vermoed (maar dat is een 'hunch') dat je voor de inkomstenbelasting als 'resultaatgenieter' wordt beschouwd, dus in het vakje 'resultaat uit overige werkzaamheden' valt.

In dat geval gelden voor jou nagenoeg dezelfde regels om je winst te bepalen als voor een onderneming (3.95 Wet IB) en in elk geval de regels van art. 3.20 Wet IB, die over de bijtelling voor de auto gaan.

Maar let wel, de etikettering (de keuze: is deze auto zakelijk of privé) dient te gebeuren in het eerste jaar waarin de auto voor de (pseudo-)onderneming gebruikt wordt. Als je de auto al een aantal jaren hebt, en de onderneming ook, dan kun je nu niet wijzigen.

 

Als je géén onderneming hebt voor de inkomstenbelasting, maar enkel een onderneming voor de omzetbelasting (dat geldt o.a. bij verhuur van onroerend goed, dat genereert vaak btw-belaste omzet maar wordt verder meestal niet als onderneming beschouwd) , dan kun je met die auto ook niet veel. De winst wordt niet belast, dus autokosten opvoeren heeft in dat geval geen zin.

Of het dan heel veel zin heeft om de auto op de balans van deze btw-onderneming te schuiven is wellicht weer een nder verhaal.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel, bedankt voorje reactie. Als ik je goed begrijp zou mijn constructie met de autoals ondernemingsvermogen wel toepasbaar kunnen zijn en dan prive bijtellen. Bij de belasting sta ik nog te boek als ᷰ genieterᷰ van resultaat uit overige werkzaamheden idd. De werkzaamheden dieik verricht zijn overigens divers, met name consultancy uren. En mij winst word dan ook volledig belast, vandaar dat de lease optie een interessante kan zijn.

 

Ook dank voor tip mbt. keuze moment prive of zakeijk!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.