• 0

Verliesverrekening beschikkingen

Goedemiddag HL leden,

Verliezen van voorgaande jaren kunnen naar mijn weten verrekend worden met winsten van volgende jaren. Nu is 2012 eindelijk het jaar van winst geweest (in ieder geval: fiscale winst). In het jaar 2010 en 2011 was de winst zodanig laag dat

na aftrek van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek het resultaat een - getal was. Nu zou het zeer fijn zijn de winsten van

afgelopen jaar hiermee te verrekenen, maar volgens mij ben ik stom geweest en is het niet langer mogelijk.

Voor het verrekenen van verliezen zou een apatre beschikking nodig zijn van de belastingdienst. Als ik door mijn adminstratie

heen ga kom ik een brief tegen van de belastingdienst inzake de aangfite van 2010 met de mededeling 'geen voorlopige

aangifte, uw verzamelinkomen is gesteld op -....... Van 2011 heb ik wel een voorlopige aangfite waar ook de winst gesteld is op -....... Deze voorlopige aangiftes zullen zeker niet zijn was ik nodig heb.. Had ik hier speciaal om moeten verzoeken? Zo ja, wanneer dan? Ik heb ook nooit defenitieve aanslagen ontvangen van deze twee jaren, kan dat kloppen?

Alvast bedankt voor jullie kennis!

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Tof, dank voor de info.

Ik neem aan dat je starter was (in aanmerking kwam voor de startersaftrek), dan kan de ondernemersaftrek (= zelfstandigenaftrek + startersaftrek) er inderdaad voor zorgen dat de belastbare winst onder nul komt, ook al was de werkelijke winst boven nul.

Allereerst vindt dan verrrekening van de inkomens binnen box 1 plaats. Stel dat je in 2010 een inkomen uit loondienst had van 15.000 euro en een belastbare winst van -4.000, dan is je inkomen in box 1 11.000 euro en over dat bedrag moet je belasting betalen.

Voor 2011 geldt hetzelfde. Pas als het totale belastbare inkomen in box 1 onder nul komt, gaat men verliezen verrekenen met andere jaren. Dan wordt altijd eerst achterwaarts verrekend (men kijkt drie kalenderjaren terug, vindt men in die drie kalenderjaren een positief inkomen dan wordt eerst daarmee verrekend), en daarna pas voorwaarts.

Op basis van wat je vertelt schat ik de kans dat die verliezen met je winst van 2012 te verrekenen zijn, zeer klein in.

Of je wel of geen definitieve aanslag hebt gehad voor die jaren kan de Belastingtelefoon je zo vertellen (maar omdat het nu nog btw-stress-tjid is, zou ik ze morgenochtend pas bellen i.v.m. wachttijd). Het is overigens mogelijk dat er nog geen definitieve aanslag voor 2010 is opgelegd, de inspecteur heeft daar in principe tot eind 2013 de tijd voor, en als je uitstel voor de aangifte hebt gekregen, nog langer.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

Bedankt voor de info, maar ik ben er nog niet helemaal. Door middel van de loonheffing is er over mijn loondienst-inkomsten

al reeds belasting betaald. Als het verlies mijn inkomsten van de loondienst zouden inperken zou ik toch veel terug moeten krijgen aan het eind van het jaar door teveel betaalde loonheffing? Overigens was ik in 2010 nog minderjarig en waren ook

de inkomsten uit loondienst gering. Dit resulteerde in beide jaren tot een negatief verzamelinkomen.

Sander

Link naar reactie
  • 0

Ha Sander,

als je loondienst-inkomsten 'gering' was, is er waarschijnlijk niet zo veel loonheffing ingehouden. Als je de loonheffingskorting hebt laten toepassen (wat vrijwel iedereen doet die slechts één werkgever heeft), zou het zelfs kunnen zijn dat er helemaal géén loonheffing is ingehouden. Ik zou er dus niet op rekenen dat je 'veel' terug zou moeten krijgen.

Als ook na de verrekening in box 1 (verlies uit onderneming verrekend met positief inkomen uit loondienst) nog een verlies in box 1 resteerde, wordt dat dus verrekend, eerst drie jaar naar achteren en als daar geen inkomen zit, kan het mee naar voren.

Ik zou de belastingdienst bellen en vragen of er definitieve aanslagen opgelegd zijn over die jaren.

Als er nog verlies te verrekenen is wat afgezet kan worden tegen de winst van 2012, staat dat vermeld op de definitieve aanslagen (controleer dat wel goed!), en kun je daar in de aangifte over 2012 rekening mee houden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar