• 0

Belasting aangifte

Beste,

 

Het was weer tijd om de belastingaangifte aan te geven. Echter kwam ik er te laat achter hoe ik bepaalde zaken op de digitale aangifte moest aangeven.

 

Ik heb al diverse sites doorzocht, maar ik kon geen specifiek antwoord geven op mijn vragen.

 

Situatie: Ik verdien momenteel minder dan €1.345. Hierdoor hoef ik dus nog momenteel geen belasting te betalen.

 

Vraag 1:

 

Ik heb het aantal zakelijk kilometers bijgehouden en volgens de belastingdienst mag ik 19 cent per kilometer aan vergoeding terug vragen. Ik heb dit netjes bijgehouden zoals ze het beschreven hebben op de site.

Na verschillende topics op deze site kwam ik erachter dat je de gemaakte kosten mag aftrekken van de gemaakt omzet.

Zeg ik heb 500 euro verdiend in dit kwartaal en ik heb 100 euro aan kilometers verreden. Dan hoef ik maar 400 euro aan omzet op te geven.

Normaal gezien als men BTW moet betalen (en dus boven de €1.345 norm zit.) dan hoeft men dus 21% van de 100 euro minder belating te betalen. Echter hoef ik nu nog helemaal geen belasting te betalen...hoe kan ik dit geld dus toch terugvorderen?

 

 

Vraag 2:

 

De omzet belasting bedraagt dus (even buiten de kilometervergoeding gekeken) 500 euro.

Ik heb spullen voordat ik begon met de onderneming aangeschaft van zo'n 800 euro welke ik 100% zakelijk gebruik. Waarvan 127 BTW van is.

Volgens de belastingadviseur welke ik heb opgebeld kon ik deze belasting gewoon verrekenen in het volgende kwartaal onder de voorbelasting. Echter op de site kon dit niet ingevuld worden omdat ik dan bij 5c (subtotaal) uitkom op een negatief getal...omdat de omzetbelasting minder is dan die 127 euro.

Hoe moet ik dit opgeven zodat ik de belasting kan terug vragen van de aangeschafte spullen?

 

ps. Ik heb twee keer gebeld naar het belastingskantoor en zelfs langs geweest. Ze gaven mij alle drie verschillende antwoorden...daarom kom ik het hier voor de zekerheid nog eens vragen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Met deze bedragen maakt het allemaal niet zo heel veel uit, maar je haalt een aantal zaken doorelkaar. Dat maakt overigens de vragen ook wat minder begrijpelijk. Ik neem aan dat de vragen alleen over de omzetbelasting gaan?

 

ad. 1.

De 19ct/km geldt voor de inkomstenbelasting, niet de omzetbelasting. Dat moet je goed uit elkaar houden. Je berekent de btw over de omzet, dus zonder rekening te houden met kosten. De (werkelijke) btw die je aan leveranciers hebt betaald ten behoeve van je onderneming geef je ook op in de aangifte, die krijg je immers terug. De (btw op) autokosten is een apart verhaal, zie daarvoor ook het betreffende topic. Als je binnen de grenzen voor de Kleine OndernemersRegeling (KOR) valt, die je overigens per kalenderjaar toepast, dan kun je verder niets met de op facturen betaalde btw. Je voordeel zit hem erin dat je het saldo niet hoeft af te dragen (wat je dan voor de IB wel weer als opbrengst moet aangeven).

 

Ad 2.

Als je omzet 500 bedraagt, is je btw uiteraard minder dan 500. De btw in de aanloopfase van de onderneming kun je onder voorwaarden in de eerste aangifte omzetbelasting meenemen. Als de af te dragen btw -/- de terug te vorderen btw negatief is, dan krijg je dat verschil terug. Zorg er dan wel voor dat je de KOR niet toepast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 319 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.