• 0

wat staat er eigenlijk in de wet over ziekteverzuim/melding?

Beste mensen,

 

Ziekteverzuim kennen veel mensen hier waarschijnlijk zowel vanuit de werkgever als de werknemers optiek. Ik hoop dat iemand voor mij wat licht kan laten schijnen op dit onderwerp en welke regels er nu in de wet zijn vastgelegd.

 

Heel concreet doet zich het volgende probleem voor:

Mijn partner is ziek. Ze is dat al eerder geweest en ze werd toen echt op hele vervelende wijze "lastiggevallen" door een arbodienst. Op hun site noemen ze dat "aanpak van het ziekteverzuim"(uh-huh). Nu heb ik haar gezegd - ga jij maar lekker ziek zijn, dan bel ik die vervelende mensen wel. Ze beginnen gelijk al met vervelend tegen mij te doen. Zo stellen ze gelijk dat ik/ze om 10 uur al had moeten bellen terwijl ze pas om 1 uur begint. Lijkt mij stug dat ze dat hard kunnen maken.

 

Verder vraag ik me af hoe ver ze kunnen gaan om haar onder druk te zetten weer aan het werk te gaan omdat ze zieker wordt van hun getrek dan van haar aandoening (longontsteking!). Ik vind het op zijn zachts gezegd gewoon een vreemde situatie.

 

Opmerkingen, informatie, links etc. welkom.

 

bvd, Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie betaalt de ziekteverzuim? Jullie zelf of hebben jullie een aanvullende verzekering?

 

In het geval van aanvullende verzekering is het logisch dat ze je partner zo snel mogelijk weer aan het werk willen krijgen.

Maar in alle gevallen: De arbodienst is "in dienst" van jullie en zal hun bevindingen zowieso moeten rapporteren.

Jullie kunnen aangeven na hoeveel dagen er hoe gecontroleerd wordt.

 

Maar... Als je partner in loondienst is....dan zijn ze op zich goed bezig, want in het kader van de wet poortwachter (google daar eens op) moeten ze streng zijn en zonodig in overleg met jou zoeken naar vervangend werk.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dat verklaart wel het een en ander, maar je kunt je contract ook wijzigen door niet een eerste dagscontrole maar bijvoorbeeld de eerste controle telefonisch te laten doen (in de eerste drie dagen bijvoorbeeld).

Dit is volgens mij ook nog goedkoper.

Vraag je arbodienst een rapport te zenden over hun bevindingen (daar heb je als betalende klant ook recht op) en vergelijk dit eens met de opmerkingen van je partner.

 

Nogmaals... zij handelen zoveel mogelijk volgens de wettelijke regels maar uiteindelijk ben jij klant en als hun werkwijze jou niet bevalt kan je altijd nog overgaan naar een andere arbodienst.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Sorry, aangezien we hier ondernemerszaken aan het beforumen (nieuw werkwoord?) zijn ging ik uit van partner in de zin van partner in bizz.

Ik begrijp nu dat het je "levenspartner" is.... sorry...

 

Mijn tip:

Gewoon even de eigen huisarts langs laten komen, zijn diagnose en adviezen gewoon volgen. Als de huisarts zegt 2 weken rust dan mag je zijn advies volgen en hoef je je niets van de arbodienst aan te trekken. Als de arbodienst een kortere ziekteperiode wil als de huisarts ga dan niet in discussie, maar geef het nummer van je huisarts door en zeg dat ze maar met hem contact op moeten nemen.

 

PS Waarschijnlijk heeft je partner wel iets getekend inzake de arbodienst en is ze wel verplicht de arbodienst in staat te stellen een goede diagnose kunnen maken. Dus niet de deur dichtsmijten als ze voor de deur staan!

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.