• 0

Dienstverband, eenmanszaak en samenwerkingsverband tegelijk

Ik heb al wat zoekfuncties hier en daar gebruikt maar kan niet echt het antwoord vinden op het volgende vraagstuk:

 

Momenteel ben ik fulltime in loondienst werkzaam.

Binnenkort zal ik naast mijn dienstverband ook wat werk in opdracht uitvoeren (andere sector, zoiets als 'van je hobby je werk proberen te maken', 1 dag per week). Mijn fulltime dienstverband zal derhalve parttime dienstverband gaan worden.

Vooralsnog 1 opdrachtgever en op zoek naar meerdere.

 

Mijn extra werkzaamheden zou ik het liefst willen scharen onder WUO (urencriterium zal ik voor dit jaar niet redden, maar er is goede hoop dat het volgend jaar welk lukt) teneinde, op termijn, van de ondernemersaftrek gebruik te kunnen maken en vooralsnog/of tenminste kostenaftrek (WOR).

 

Ik ga naast mijn opdrachtgever (en reguliere baan) eveneens binnenkort een samenwerkingsverband aan met iemand voor weer een ander type werkzaamheden. Voorkeur: BV beide 50% belang.

 

Wat is nu de beste constructie voor dit geval?

 

Eenmanszaak, met in opdracht werkt voor een derde en voor de 50% werkbv en daarnaast nog hopelijk toekomstige opdrachtgevers. Geen gedoe met loonheffingen, puur een factuur naar de 50% BV. Haken en ogen?

 

Of kan ik beter een holding BV oprichten die 50% belang heeft in de werkbv, maar waarbij ik dan dga salaris vanuit de holding bv zal moeten gaan ontvangen (of vanuit werkbv, maar dan is vanuit holding wenselijker lijkt mij, volgens mij is factureren vanuit EMZ geen goede optie in deze?). Op dit moment zullen de opbrengsten nog niet heel hoog zijn, dus 43k dga salaris is vooralsnog niet reeel (gezien de 2 a 3 dagen werk per week en de opstartfase). Ik zie wel een beetje op tegen de extra admin in een dergelijke constructie en vraag me af hoe een EMZ i.c.m. samenwerkingsverband nou het beste geregeld kan worden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Waarom voorkeur voor een BV (niet dat het direct een verkeerde keuze is, maar het is niet een eenvoudige keuze)?

 

Werken vanuit een eenmanszaak voor een eigen BV is niet de gebruikelijke weg. Waarom zou de BV een andere ondernemer inhuren om het werk van de eigen (al dan niet fictieve) werknemers te doen? Het gebruikelijk loon hoeft niet perse 43.000 te zijn. Zeker wanneer de inkomsten laag zijn en de DGA parttime werkzaamheden verricht, is het veelal geen enkel probleem om een lager loon overeen te komen met de fiscus.

 

Er zijn heel wat verschillende opties denkbaar, ieder met eigen voor- en nadelen. Daarvoor zou ik toch echt een adviseur inschakelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.