• 0

Bedrijfsbeëindiging door ernstige gezondheidsproblemen

Beste mensen,

 

Wegens ernstige gezondheidsproblemen heb ik na 2 jaar mijn eenmanszaak in Verkoopstyling reeds moeten beëindigen.

Bij de financiële afsluiting hiervan heb ik enkele vragen waarop ik het antwoord niet kan terugvinden in dit forum. Ik zou het dan ook bijzonder waarderen als iemand me kan helpen bij de beantwoording ervan.

 

1 januari 2011 start bedrijf - aanmelding KvK en Belastingdienst. BD ziet me niet als ondernemer voor de IB, wel voor de OB.

 

Heb opstartkosten gemaakt (pc, website, inkoop accessoires benodigd voor verkoopstyling). Deze kosten heb ik bij mijn particuliere aangifte IB 2011 opgevoerd als zijnde "Resultaat overige werkzaamheden". De BTW heb ik teruggekregen via aangifte OB.

Zowel in 2011 als in 2012 heb ik geen opdrachten gehad vanwege mijn ziekte, dus nooit geen inkomsten ontvangen. Voor de duidelijkheid, ik heb me slechts 2 maanden bezig kunnen houden met het bedrijf.

 

Nu mijn vragen:

1. Omdat ik 2 maanden na de start van het bedrijf al geconfronteerd werd met mijn ziekte heb ik bij de aangifte IB 2011 de

aangeschafte pc slechts voor 2/12 deel opgegeven als kosten bij "Resultaat overige werkzaamheden". De BTW had

ik echter in zijn geheel opgevoerd bij de aangifte IB. Kan ik deze nu corrigeren via een suppletie?

 

2. Wat doe ik met de aangeschafte spullen, benodigd voor de uitoefening van mijn bedrijf, na beëindiging?

Het betreft goederen met een totale waarde van zo'n € 400,- en een pc van € 806,-.

Moet ik de pc, die ik voor 2/12 deel op de zaak had gezet, verkopen aan privé? 2/12 op bedrijf is € 135,-

 

Misschien zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden..... tips zijn dan ook van harte welkom.

 

Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen mijn vragen te beantwoorden. Waarschijnlijk is het vrij makkelijk, voor mij ligt dit anders.

 

Alvast hartelijk dank!!

 

Groetjes,

Luca

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo, het zit je niet mee, sterkte!

 

Over de PC: ik neem aan dat je met 806,- de inkoopwaarde ex btw bedoelt en dat je er inclusief btw dus 959,- voor hebt betaald en direct 153,- btw hebt teruggevraagd?

 

Op de PC heb je in 2011 135,- ofwel 2/12e afgeschreven. Bij het opmaken van je jaarstukken 2012

- bepaal je de waarde in het economisch verkeer van de PC (kijk op Marktplaats wat een vergelijkbare PC doet)

- stel nu dat dat 350,- euro is. Dat is dan de prijs waarmee je 'm "aan privé" verkoopt. Van die 350,- euro is 289,- de netto verkoopprijs en 61,- (21% van 289,-) de btw die je afdraagt wegens de verkoop aan privé.

- je hebt in 2011 135,- afgeschreven, de boekwaarde van je PC per 31-12-2011 was dus 806 - 135 = 671. In 2012 schrijf je de PC af naar 289,- dus je neemt nog eens 671 - 289 = 382,- afschrijvingskosten.

 

De overige spullen die je in 2011 hebt gekocht, ik begrijp dat daar geen spullen tussen zaten die meer dan 450,- ex btw kostten?

Dan zijn die als het goed is allemaal in 2011 ten laste van de winst gebracht en heb je er in 2011 ook de volledige btw van teruggevraagd. Mijns inziens hoef je hier niets meer mee te doen.

 

De hypothetische 61,- btw die je moet afdragen wegens de verkoop aan privé van de PC mag je vermoedelijk houden omdat je btw-afdracht onder de grens van de kleine ondernemersregeling valt.

Denk er wel aan dat je, nadat je je laatste btw-aangifte hebt gedaan, je afmeldt bij de Belastingdienst als btw-ondernemer, anders verwachtten ze elk kwartaal/jaar een btw-aangifte en als je dat vergeet krijg je boetes.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Bedankt voor de snelle reactie!

V.w.b. de pc bedoel ik inderdaad met € 806,- de inkoopwaarde excl. BTW, het BTW bedrag van € 153,- heb ik teruggevraagd.

 

Het antwoord is duidelijk, dit betekent dus dat ik een bedrag van € 382,- ( bij een hypohetische verkoopwaarde van € 350,-) kan vermelden bij Inkomsten uit overig werk - "aftrekbare kosten". Door hier met "ja" aan te geven dat ik mijn activiteiten in 2012 heb gestaakt gaat er, neem ik aan, automatisch een signaal naar de BD dat ik eventueel nog € 61,- aan BTW moet afdragen. Ik hoef hier niet middels een suppletie nog melding van te maken?

 

Je schrijft dat de aangeschafte spullen in 2011 allemaal ten laste van de winst zijn gebracht...... Ik heb deze allemaal als aftrekbare kosten opgevoerd in de aangifte IB 2011, echter ik heb nooit geen inkomsten gehad dus ook geen winst.

Heb hier wel overleg over gevoerd met de BD en deze gaven aan dat het in mijn geval aannemelijk is dat ik wegens bijzondere omstandigheden geen inkomsten heb kunnen genereren. Ik hoop dat ik hier niet alsnog problemen mee krijg.

 

Ik heb me per 1 januari jl. afgemeld bij de Belastingdienst als btw-ondernemer.

 

Nogmaals bedankt.

 

Luca

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.