• 0

Privé aansprakelijk of niet?

Het volgende:

 

2 jaar geleden een BV overgekocht. Hiermee gaan draaien als autobedrijf. Nu een contract aangegaan (als rechtspersoon auto's) voor levering van een auto. Cliënt heeft een aanbetaling reeds gedaan (20K). Nu word mijn bedrijf failliet verklaard. Ben ik privé aansprakelijk voor deze 20K alszijnde wanbeleid? Ik kon van te voren niet weten dat ik na deze aanbetaling niet kon leveren, echter is de auto al in beslag genomen (dus geen eigendom meer van de BV) en mag ik deze uiteraard niet verkopen aan cliënt.... De 20K heb ik zakelijk en zelfs privé niet meer in bezit dus hoe graag ik ook zou willen kan ik de beste man niet terugbetalen. De jaarcijfers etc. zijn altijd netjes op tijd ingediend, bij de belasting heb ik geen schuld dus het is alleen maar bij deze cliënt en een paar kleine schuldeisers wat er nog open staan...

 

Valt hier nog iets aan te redden? Ik ben bang dat we thuis zoveel problemen krijgen of zelfs mn spullen op komen halen (koophuis).... Ik heb een jong kind thuis en ik zou het mezelf nooit vergeven als we op straat komen te staan...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De klant heeft een aanbetaling gedaan van € 20.000,00. Omdat de tegenprestatie van de BV niet meer verricht kan worden, het leveren van de auto, heeft de cliënt dus een vordering op de BV en zal deze opgenomen worden bij de concurrente crediteuren. Dat betekent dat de er gewoon vanuit de boedel van de BV wordt gekeken hoeveel de klant terug kan krijgen. Als alles netjes is verlopen kan dit niet op jou privé verhaald worden. Of dit ook daadwerkelijk zo is ligt aan jouw specifieke casus en daar kunnen we met deze gegevens geen uitspraak over doen.

 

Dit is waarom het uitgangspunt normaal gesproken is dat er niet aanbetaald wordt, en zeker geen bedragen van € 20.000,00. De klant is dat in principe kwijt. Jij stelt dat:

 

Ik kon van te voren niet weten dat ik na deze aanbetaling niet kon leveren, echter is de auto al in beslag genomen (dus geen eigendom meer van de BV) en mag ik deze uiteraard niet verkopen aan cliënt...

 

Dit lijkt mij heel sterk. Een faillissement komt echt niet zomaar uit de lucht vallen. Maar los daar van, wat heb je met de aanbetaling gedaan als je daar nu niet meer over kunt betschikken?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.