• 0

Vof beeindigen met onbetaalbare schuld

Hallo,

 

Mijn naam is Marnix en ik zit met een groot probleem. Ik ben in mei 2005 samen met mijn pleegbroer begonnen aan een vof in de aannemerij e.d.

Begin was moeilijk en uiteindelijk konden we redelijk rondkomen. Ik had van begin af aan al een wens om ooit bij de politie te gaan, dit wist mijn comp. Na ruim een half jaar kreeg ik de optie om in aanmerking te komen voor sollicitatie. Dit heb ik ook verteld en ben toen bezig gegaan met die sollicitatie. In aug 2006 ben ik aangenomen fulltime en de opleiding ingegaan. Sinds die tijd ben ik steeds minder gaan doen in het bedrijf.

 

In 2007 had het bedrijf een schuld van ongeveer 30.000 euro, maar dat was op krediet bij de bank. Ik heb mijzelf steeds meer teruggetrokken uit de zaak en trok ook niets maar uit het bedrijf. Ik kreeg immers salaris van de politie. Ik wilde toen al stoppen, maar mijn comp zei dat het nu niet handig was omdat ik anders flink geld moest gaan betalen wat ik dus niet had. Wel had het bedrijf ondertussen een werkplaats en 2 man personeel. Mijn comp zij dat ik beter kon wachten tot de schuld weg was en dat ik dan zo uit de zaak kon. Het was mijn pleegbroer en dacht dat ik daar wel op kon bouwen.

Om betere groei voor het bedrijf te realiseren was het volgens hem beter om naar een andere bank over te stappen met meer kredietruimte om zo grotere projecten te kunnen gaan doen.

 

Ik ben met mijn stomme kop in de mooie praatjes meegegaan naar de rabo en daar een groter krediet afgesloten. Sinds dien ben ik eigenlijk verder gegaan met mijn eigen leven heb had heel af en toe contact met mijn pleegbroer. In 2009 ging het slechter met het bedrijf. Oa mijn pleegbroer had wat verkeerde inschattingen gemaakt wat veel geld gekost had.

Personeel werd ontslagen en hij ging alleen verder.

 

Ik had in dat jaar mijn appartement verkocht waar de rabo een hypo-inschrijving op had. Alle overwaarde (8500 E) werd door de rabo geclaimd. Het krediet was opgelopen tot 85000 euro. Mijn pleegbroer deed geen aflossingen. Na gesprekken bij de bank waren afspraken gemaakt hoe de schuld teruggedrongen moest worden. Ik heb toen zelfs af en toe meegewerkt in het bedrijf zonder er iets van een vergoedding voor te vangen. Wel moest ik af en toe van het weinige geld wat ik zelf verdiende dingen betalen voor de zaak.

 

Het contact tussen mij en mijn pleegbroer liep moeizaam. Ik heb ondertussen een vriendin en een kleine meid. De aflossingen en de afspraken met de rabo werden door mijn pleegbroer niet goed nagekomen. Ik moest her en der geld betalen om de bank tevreden te houden. uiteindelijk in 2012 wilde de rabo werken naar en eindoplossing voor de schuld die toen was opgelopen naar 95000 euro. Na moeizame gesprekken met de rabo kregen wij de mogelijkheid om het appartement van mijn broer te verbouwen met een uitbouw. Op dit appartement rustte ook een hypo-inschrijving. Na veel moeite lukte het om de uitbouw te realiseren. Opeens zonder reden brak de rabo met alle afspraken en gaf ons tot eind april 2013 om het huis onderhands te verkopen, anders zouden zij beslag leggen.

 

Na af en toe her en der geld te lenen om betalingen aan de bank te kunnen volhouden kwam er een koper. Nu is de restschuld bij de rabo nog maar 8100 E. Door alle spanningen van het afgelopen jaar is er bij mij thuis op 2de kerstdag een drama voltrokken. Mijn vriendin was zwanger en kreeg op 2de kerstdag een miskraam en moest 3 dagen later geopereerd worden. De spanning wordt ons echt te veel. Ik wil weg van de zaak. Maar na een kort gesprek kwam mijn broer doodleuk met de opmerking of ik dan even 40000 euro wilde storten. Ik was verbaasd. Ook zei hij dat hij mij dat wel renteloos kon lenen als ik de komende 15 jaar 200 per maand overmaak. Ik kan dat niet opbrengen, laat staan lenen. Ik kan nu samen met het inkomen van mijn vriendin net rondkomen per maand. Ik zou via via misschien de restschuld die nu bij de bank openstaat kunnen lenen, maar meer ook niet.

 

Mijn vriendin is door een wonder weer zwanger en ik wil nu op een of andere manier rust creëren voor ons gezin. De stress van de vof is echt te veel voor ons. We slapen zeer slecht, al maanden. Ook de manier waarop mijn broer werkt en dat ik steeds moet bijbetalen breekt ons ook financieel op. Nu moet ik voor de restschuld per maand 350 betalen. Ik krijg wat geld van de belasting terug, maar daar kan ik het 3 a 4 maanden mee redden. Dan is het op. Ik weet het niet meer. Ik weet dat mijn broer op grote delen gelijk heeft, maar ik kan het niet betalen. Dan ga ik persoonlijk failliet.

 

Ik zoek naar een oplossing om op kort termijn te zorgen dat ik de risico’s van het bedrijf niet meer draag. Wij hebben rust nodig om te zorgen dat er niet weer iets fout gaat in de zwangerschap en ik kan het geld niet meer opbrengen om steeds aan de zaak te betalen. Wie kan mij helpen in deze lastige en voor ons zeer moeilijke situatie.

 

Modedit:voor leesbaarheid, enige witregels geplaatst.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.