• 0

Fiscale afhandeling stopzetten bedrijf

Beste,

 

Situatie:

 

Ik ben een paar jaar geleden een bedrijf (eenmanszaak) gestart naast mijn "day job". Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren soms een bescheiden verlies en soms een bescheiden winst gemaakt. Maar al met al meer verlies dan winst. Voor dit jaar verwacht ik vrijwel geen omzet meer te draaien en ook vrijwel geen kosten te maken.

 

Ik heb in de afgelopen jaren omdat ik los wilde komen van mijn day job wel aardig wat geinvesteerd in apparatuur die nog niet compleet is afgeschreven. De afschrijving heb ik dus nauwelijks kunnen compenseren met winst. Oftewel het bedrag dat de zaak mij "verschuldigd" is is hoger dan de waarde van de apparatuur.

 

Normaal gesproken is het volgens mij zo dat als je je bedrijf stopzet en je apparatuur is al dan niet afgeschreven je deze voor een reeele waarde moet verkopen aan iemand of aan jezelf.

 

Alleen ik kom met googlen en het forum lezen niet wijs uit wat dat in mijn geval betekent. Ik heb meer geinvesteerd in het bedrijf dan dat ik heb terug gekregen maar mijn apparatuur staat uiteraard nog wel op de balans en ik heb hier ook btw voor terug gevraagd.

 

Is het zo dat omdat "de schuld" die de eenmanszaak aan mij heeft groter is dan de daadwerkelijke waarde van de apparatuur dat je deze tegen elkaar kan wegstrepen en eventueel alleen de verkeerd terug gevraagde BTW nog moet afdragen? Of moet ik de apparatuur verkopen aan mezelf of iemand anders?

 

Of kan ik beter mijn bedrijf sluimerend laten voortbestaan totdat alles is afgeschreven? En kan ik hier nog wat mee in het kader van de stakingswinst? Of is deze niet van toepassing omdat ik meer verlies heb gedraaid dan winst?

 

Hopelijk kan iemand deze niet-geslaagde-ondernemer duidelijkheid verschaffen in wat ik kan of moet doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ga je daarna met de apparatuur doen? Privé gebruiken?

 

Waarschijnlijk wel. De waarde die mensen er voor willen bieden komt niet overeen met de werkelijke waarde.

 

Maar als dat gunstiger is dan is het altijd het overwegen waard natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de kern hier in zit:

 

Ik heb in de afgelopen jaren omdat ik los wilde komen van mijn day job wel aardig wat geinvesteerd in apparatuur die nog niet compleet is afgeschreven. De afschrijving heb ik dus nauwelijks kunnen compenseren met winst. Oftewel het bedrag dat de zaak mij "verschuldigd" is is hoger dan de waarde van de apparatuur.

 

Kan ik dit wegstrepen tegen elkaar en eventueel dus wat BTW terug betalen? Wellicht toch iemand die raad heeft?

 

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Rossu27.

 

Op het moment dat je de onderneming staakt dien je de activa te verkopen of, tegen een reële waarde, over te dragen aan jezelf.

 

De btw over deze transactie dien je, indien je niet voor de KO regeling in aanmerking komt, af te dragen.

 

De opbrengst neem je mee in het resultaat van de onderneming.

 

Ik neem aan dat er geen sprake is van een stakingswinst en reageer dan ook niet op dit onderdeel van je vraag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je de onderneming staakt dien je de activa te verkopen of, tegen een reële waarde, over te dragen aan jezelf.

 

De btw over deze transactie dien je, indien je niet voor de KO regeling in aanmerking komt, af te dragen.

 

De opbrengst neem je mee in het resultaat van de onderneming.

 

Dank je wel voor het antwoord!

 

Klein puntje wat me dan nog niet helemaal duidelijk is. Ik verkoop het voor een reele waarde aan mezelf. En draag de BTW daarover af. Maar kan ik de winst van het verkopen aan mezelf dan verrekenen met wat het bedrijf mij nog verschuldigd is?

 

Of is er bij een eenmanszaak helemaal geen sprake van iets verschuldigd zijn aan de eigenaar.

 

Dus concreet zou de vraag dan zijn bijvoorbeeld: 20.000 euro prive geinvesteerd. Boekwaarde is bijvoorbeeld nog 8.000. Ik verkoop het voor 8000 euro aan mezelf, draag 1680 euro af aan BTW. De opbrengst van 8000 euro kan ik verrekenen met de prive investering van 20.000 en ben ik dus klaar.

 

Of de 8000 is winst waarover ik belasting betaal (na het eventuele aftrekken van stakingswinst).

 

Ik hoop dat het 1e scenario dus geld en dat ik dus alleen BTW hoef af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

Dag Rossu27.

 

Ik zal een poging wagen om het te verduidelijken.

 

Allereerst moet het je duidelijk zijn dat je inkomstenbelasting betaalt over het resultaat uit onderneming.

NIet over het in de onderneming of prive aanwezige vermogen.

 

Je bent een eenmanszaak gestart met € 20.000 inbreng / investering.

Stel dit is allemaal als actief geboekt.

 

Dan heb je gedurende de periode dat je actief was elk jaar 20% = € 4.000 afgeschreven c.q. in mindering gebracht op het resultaat en dus over € 4.000 minder inkomstenbelasting betaald.

 

Na drie jaar is het actief nog € 8.000 waard. Je verkoopt dit actief voor € 8.000 excl. BTW aan jezelf.

Dit heeft geen invloed op het resultaat in de onderneming. Er is dan ook geen sprake van winst uit verkoop. Er behoeft dan ook geen IB over te worden betaald.

 

 

.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.