• 0

lening privé - privé - bv

Het volgende is het geval. Een maatschap (A en B) gaat over in een BV. Dat wordt de werkmij., deze is 100% in handen van de Explmij. Aandelen van de Exploitatiemij. zijn voor 50% in handen van Beheermij. A en 50% in handen van Beheermij. B.

Nu heeft A privé een bedrag geleend aan B privé. B gebruikt dit bedrag voor de aandelen in de BV zodat uiteindelijk A en B 50/50 aandeelhouder worden.

Nu moet er uiteraard nog een leningovereenkomst opgesteld worden en daar maak ik me nogal druk over. Vraag me ook af of we dit niet beter bij de notaris vast kunnen laten leggen daar het om een lening van ruim 150k gaat. Nu is afgesproken dat er een leningovereenkomst opgesteld gaat worden.

Maar stel B overlijdt en A wil zijn deel overnemen. Dat zou hij daarvoor weer een bedrag moeten lenen terwijl de aandelen van B dmv een financiering bij A zijn verkregen. Op welke wijze kan dit goed in de overeenkomst worden vastgelegd? Daarover staat niets in de voorbeeldovereenkomsten die ik heb gevonden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee vragen vooraf:

 

[*]heeft dit betrekking op jouw persoonlijke situatie?

[*]ik neem aan dat er gekozen wordt voor een geruisloze inbreng - is dit fiscaal doorberekend?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

...het gaat ook om een geruisloze inbreng.

 

Jullie hebben zoveel stille reserves, ook in deze krimpende markt in onroerende zaken, dat er flink afgerekend moet worden met de fiscus bij een ruisende inbreng?

 

Hoe is de verdeling nu binnen de maatschap vastgesteld?

 

Het volgende is het geval. Een maatschap (A en B) gaat over in een BV. Dat wordt de werkmij., deze is 100% in handen van de Explmij. Aandelen van de Exploitatiemij. zijn voor 50% in handen van Beheermij. A en 50% in handen van Beheermij. B.

Nu heeft A privé een bedrag geleend aan B privé. B gebruikt dit bedrag voor de aandelen in de BV zodat uiteindelijk A en B 50/50 aandeelhouder worden.

Wie heeft de waarde van de maatschap vastgesteld en wat voor een methodiek is daar voor gebruikt?

 

Nu moet er uiteraard nog een leningovereenkomst opgesteld worden en daar maak ik me nogal druk over. Vraag me ook af of we dit niet beter bij de notaris vast kunnen laten leggen daar het om een lening van ruim 150k gaat. Nu is afgesproken dat er een leningovereenkomst opgesteld gaat worden.

Notaris is niet nodig. Als jij dat wilt dan kan dat natuurlijk. Een akte die door de notaris verlijd is geeft nu eenmaal meer zekerheden.

 

Maar stel B overlijdt en A wil zijn deel overnemen. Dat zou hij daarvoor weer een bedrag moeten lenen terwijl de aandelen van B dmv een financiering bij A zijn verkregen. Op welke wijze kan dit goed in de overeenkomst worden vastgelegd? Daarover staat niets in de voorbeeldovereenkomsten die ik heb gevonden.

In dat geval, maar dit is geen onderdeel van de leningovereenkomst maar van de aandeelhoudersovereenkomst, kunnen de aandelen als eerste bij A worden aangeboden. Die kan besluiten om ze te kopen. Kopen is iets totaal anders dan betalen. Dus eerst worden ze verworven (gekocht), vervolgens ga je kijken hoe de aandelen betaald kunnen worden. Dat kan voor een deel met de lening (die weggestreept kan worden). Het verschil moet op een andere wijze gefinancierd worden, bijvoorbeeld door te lenen van de BV.

 

Maar wat vindt de notaris hier eigenlijk van? Ik neem aan dat die volop in beeld is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit kort gelleden ook gedaan echter hebben wij in overleg met een fiscaal jurist besloten dat de 1e winst tot een bepaald bedrag voor a is.

Tot die tijd werkt b alleen voor ze management fee.

 

Redelijk duidelijke structuur.

 

Dek dat het slim is om met dennis van dijk te gaan afspreken of anders heb ik ook wel een fiscalist.

Het kost misschien een paar centen, valt meestal wel mee.

 

Maar 150k of meer verliezen zou zonde zijn.

 

Ik heb t helaas ook op de harde manier moeten leren

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.