• 0

bedrijfsbeeindiging

hallo ik heb een vraag

heb al sinds 2001 een bv

gedurende de laatste jaren is de recessie ook bij mijn bv aangekomen het is maandelijks vechten om alles te

kunnen betalen personeel e.d.(10 waaronder 1 langdurig ernstig ziek)

Alle reserves zijn op en mijn eigen salaris is tot het minium bijgesteld(directeur bv) al enkele malen zelf geen salaris opgenomen

omdat er gewoonweg niet was. Heb geen schulden maar wil eigelijk weten of ik mijn bedrijf kan beeindigen zonder failliet te

gaan en mijn personeel kan ontslaan er is er al 1 op bedrijfeconomische gronden ontslagen maar dit was een lange weg en niet voldoende omdat dit een partimer betrof(afspiegelings beginsel) heb wel het een en ander gevonden maar ik wil weten of ik de bv kan beeindigen op

grond van dat ik het niet meer zie zitten. Er bestaat een fiscale eenheid met een beheer b.v. heeft dit ook invloed?

verder heb ik nog een bv die zelfstandig opereert en niet ondergebracht is in de beheer bv die ik nog wel in stand wil houden.

Heb hier een kleine management vergoeding en mijn vrouw in dienst (management vergoeding verdampt in beheer b.v en van het salaris van mijn vrouw leven we.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil weten of ik de bv kan beeindigen opgrond van dat ik het niet meer zie zitten.

 

Dat zal niet zomaar gaan. De BV is een zelfstandig lichaam waar jij de aandelen (dus het eigendom) van bezit. Het niet meer zien zitten is niet in het belang van de BV en een deel van de stakeholders van de BV (het personeel). Je hebt als bestuurder een zorgplicht voor de BV en een besluit dat leidt tot een faillissement is daarmee in strijd.

 

Je zou natuurlijk wel een aantal stappen kunnen ondernemen:

 

[*]De BV verkopen (bijvoorbeeld aan personeel);

[*]Andere bedrijfsleiding in de BV zetten en zelf alleen maar aandeelhouder zijn;

[*]Reductie in personeel om de BV rendabeler te laten draaien;

[*]Reorganisatie.

 

Zomaar stoppen behoort niet tot de mogelijkheden, zeker niet met 10 man personeel en zeker niet zonder failliet te gaan.

 

Natuurlijk valt er wat aan het personeel te doen als het niet goed gaat met het bedrijf. De situatie waar je nu in zit speelt al maanden zo niet jaren, en al die tijd zijn er geen stappen genomen om personeel af te laten vloeien (op die ene parttimer na dan). Dan kun je ook niet verwachten dat de oplossing morgen gerealiseerd is.

 

Wat voor een tijdschema heb je in je hoofd en wat zijn de mogelijkheden van resizing (afbouwen van het personeelsbestand)? Kun je met minder mensen de zelfde werkvoorraad aan?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis heeft geljk, je kunt niet zomaar stoppen. Als het mogelijk is dan zou verkoop inderdaad misschien een goede optie zijn. Echter vraag ik me af of het nu echt niet mogelijk is om het bedrijf weer rendabel te maken. Vrijwel elk bedrijf dat failliet gaat had achteraf gezien wel degelijk mogelijkheden gehad om dit te voorkomen. Punt is dat dat achteraf wel wordt ingezien maar dat de eigenaar en/of management het voordien niet zag en het dus misgaat. Het is mischien verstandig om iemand van buiten het bedrijf te laten kijken naar de mogelijkheden die er zijn om het bedrijf weer op de rails te krijgen.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.