• 0

Wanneer is een auto prive of van de onderneming?

Hallo,

 

Wie kan me een duidelijk antwoord geven op mijn vraag. Ik heb talloze forums, websites etc.. afgezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

 

Ik ben sinds 3/4 jaar ondernemer in een VOF samen met 2 collega's. Nu heb ik onlangs een VW Transporter met grijs kenteken gekocht van prive geld voor prive doeleinden (Groot gezin). Omdat ik ondernemer ben heb ik wel het gunstige maand tarief van de belasting maar verder wil ik er ook geen voordelen uithalen (reparaties, brandstof etc...). De auto blijft dus ook uit de boekhouding van mijn ondeneming.

 

Om het gunstige tarief te krijgen moet je minimaal 10% van je kilometers zakelijk rijden. Althans dit staat in de brief van de belastingdienst die ik kreeg. Nu haal ik dit wel aangezien ik hooguit 12.000 km per jaar rijd. De zakelijke ritten hou ik bij in een schrift maar de prive ritten niet.

 

Nu werd me laatst de vraag gesteld over hoeveel bijtelling ik betaal. Maar moet ik bijtelling betalen dan? Het is immers gewoon een prive auto die toevallig gebruik maakt van het maandelijkse wegenbelasting voordeel.

Of moet ik toch een volledige km registratie bij houden? Zoals gezegd ga ik geen km's declareren of btw terug vragen etc..

 

Alvast bedankt.

 

Groeten Robin

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.