• 0

Vraag m.b.t. belastbaar inkomen eenmanszaak

Hierbij even een vraag over het berekenen van de inkomensbelasting (eenmanszaak) m.b.t. de exploitatiebegroting. Want, ik kom daar niet helemaal aan uit en hoop iemand mij hier even verder mee kan helpen. Doorzoeken van de websites van kvk en belastingdienst geven mij ook geen duidelijkheid.

 

Expoilatiebegroting

Omzet: € 397.800,-

Inkoopkosten: €359.412,-

Bruto winst: € 38.388,- (omzet minus inkoopkosten)

 

Kosten: € 36.341,-

Winst voor belasting: € 2.047,- (bruto winst minus kosten)

 

Van deze winst voor belasting gaat natuurlijk nog de inkomensbelasting af, maar hier loop ik vast. Voor de verduidelijking gaat het hier om een eenmanszaak waar in dit jaar nog part-time naast gewerkt zou zouden (geen personeel of meewerkende partner).

 

Inkomensbelasting

Winst voor belasting: € 2.047,-

+ Bijtelling auto: €500,- (bijna oldtimer, dus percentage over handelswaarde, vandaar zo laag)

Winst voor aftrekposten/FOR: € 2.547,- (winst voor belasting plus bijtelling)

- Fiscale oudedag reserve (12% FOR): €305,-

Winst na FOR: € 2.241,- (Winst voor aftrekposten/FOR minus FOR)

- Zelfstandigeaftrek: € 7.280,-

- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): € 0,-

- Startersaftrek: € 2.123,-

Fiscale winst: - € 7.161,- (dus negatief!)

- 14% MKB-aftrek: € 859,-

- Algemene heffingskorting: € 2.001,-

Totaal belastbaar inkomen: - € 10.022,- (kortom, geen belastbaar inkomen, toch?)

 

Stel dat is daarnaast part-time een €9.000,- per jaar verdien…

 

Part-time inkomen: €9.000,-

- arbeidskorting: € 1.998,-

Belastbaar inkomen uit part-time werk: € 7.001,- (part-time inkomen minus arbeidskorting)

 

Totaal belastbaar inkomen is dat de €7.001,- uit part-time werk plus de - € 10.022,- belastbaar inkomen uit de eenmanszaak. Kortom een resultaat van - € 3.020,- (negatief) belastbaar inkomen.

 

Stel dat ik reken met Box I (37%) komt dat neer op - € 1.117,- (37% van € 3.020,-). Houdt dit in dat ik dit jaar totaal géén inkomensbelasting moet betalen? En dat als ik op een gegeven moment in de komende 9 jaar winst ga maken deze - € 1.117,- van het belastbaar inkomen af mag trekken. Dus stel, ik maar in het jaar hierna een winst, dusdanig dat ik een €10.000,- belastbaar inkomen overhoudt, dan mag ik rekenen met €10.000,- minus €1.117,- (€ 8.882,- dus) als belastbaar inkomen? Klopt dat?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.