Jump to content

Enjoy Freedom

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    kvk.nl
    lancelots.nl
  1. Beste forumleden, ik speel al een tijdje met een gedachte waarvan ik niet weet hoe haalbaar dat dit is. Kort samengevat... nu ook mijn vriendin is afgestudeerd en een baan heeft zijn wij ons aan het oriënteren op een koophuis(je). Momenteel run ik in mijn vrije uurtjes een autobedrijfje (klein, hobbymatig). Ik koop af en toe sportautootjes op en verkoop die weer met een beetje winst, wat tot heden goed gaat. Nu snap ik dat men in principe geen autobedrijf aan huis kan beginnen (zeker niet in een woonwijk). Maar zou het ook in mijn geval niet mogen, aangezien er verzachtende omstandigheden zijn zoals... - auto's staan op eigen terrein - ik adverteer alleen online (dus nergens aan te zien dat er verkocht word). Geen reclame borden e.d. - ik heb nooit vast openstelling en verkoop in principe online. (alleen op afspraak kan men komen kijken, dus geen verkeersoverlast). Ik heb immers nog een fulltime baan ernaast en heb niet de ambitie dit bedrijf fulltime te gaan runnen (blijft hobby) - parkeren kan (die max. 1 klant op afspraak) op eigen terrein - ik voer geen onderhoud o.i.d. uit (dus geen geluids-/milieuoverlast) Kortom... het enige wat er merkbaar is aan het geheel is dat ik vier á vijf auto's geparkeerd zal hebben op mijn eigen terrein... dusdanig dat men er op geen enkele wijze last van kan ondervinden. Geen reclame-uitingen in de openbare ruimte, geen verkeer-/parkeeroverlast. Geen mileuoverlast. Voor het zicht/ervaring niet anders dan een normaal woonhuis met 4 auto's erbij geparkeerd. Alleen moet ik me er op die locatie in kunnen schrijven. Maar dat zal met het bestemmingsplan misschien niet lukken gezien de aard van de onderneming (autohandel)? Of kan een gemeente hierop (op bovenstaanse voorwaarden) een uitzondering op maken? Als ik die paar autootjes gewoon bij huis kan parkeren scheelt me dat weer een paar honderd euro huur in de maand van mijn loodje nu; die we dan bij de hypotheek kunnen stoppen. Vandaar mijn vragen. alvast bedankt voor het meedenken.
  2. Oke, dus al met al is het toch niet zo "voordelig" als ik dacht... daar was ik ook al een beetje bang voor, vandaar de zoektocht naar meer informatie. Eigenlijk best raar dat het bijtellingspercentage wel 'omhoog' kan als je meer dan 25% privé rijd... Betekend dat dan ook dat dit omlaag kan als ik aan kan tonen (bijvoorbeeld door rittenregistratie) dat ik veel minder dan 25% privé rijd? Waarschijnlijk niet toch? (Even de "gunstige" bijtellingsauto's i.v.m. lage uitstoot buiten beschouwing gelaten) Wat dat betreft zou het misschien beter zijn dat mijn werkgever deze auto voor mij koopt (we praten hier niet over een nieuwe full-option leasebak) en ik aan de hand daarvan bijtel. Dan vallen de kosten wel voor mijn werkgever, maar hij kan deze aftrekken en ik mag deze in principe toch gewoon 'vergoeden' aan mijn werkgever? (Denk aan iets als minder reiskostenvergoeding vragen o.i.d.) Dan hoeft deze er niet slechter op te worden (alleen wat meer administratie misschien) en aangezien hij alles kan aftrekken/terugvorderen ben ik aan het einde van de maand ook een stuk goedkoper uit... of maak ik het nu heel ingewikkeld? ??? De auto die 'ik' dan betaal (aanschaf) staat wel op zijn naam, maar hier is vast wel wat over op papier te zetten lijkt mij.
  3. Beste, Ik zit met een vraagstuk waar ik niet aan uit kom en op internet geen eenduidig antwoord op kan vinden. Even in het kort mijn situatie schets. Ik heb een parttime onderneming (eenmanszaak) naast mijn normale loondienst. Zowel voor mijn loondienst als onderneming heb ik een auto nodig. Helaas is mijn vorige auto na een flinke klapband als gevolg van rommel op de weg inmiddels total-los (dader onbekend, dus fluiten naar je centen :(). Voor mijn loondienst moet ik zéér veel woon-werkkilometers afleggen, daarom zou het voor mij zeer gunstig zijn als ik deze kosten kan aftrekken. Nu is de vraag... Als eenmanszaak worden veel zaken als je ook nog in loondienst bent niet gescheiden gezien. Is het nu zo dat wanneer ik een auto zelf "zakelijk" aanschaf en hier netjes bijtelling over betaal, dat ik dan alle kosten af mag trekken. Dus ook die van mijn woon-werkverkeer naar mijn "loondienst"? En; mag ik deze kosten zowel aftrekken van mijn inkomen uit onderneming, alsmede deze uit loondienst? Aangezien ik per jaar zo'n 70.000km rijd alléén al woon-werkverkeer naar mijn 'loondienst-functie'... zou het voor mij zeer aantrekkelijk zijn om deze brandstofkosten te kunnen aftrekken. Dat ik hier dan flink bijtelling voor moet betalen weegt dan waarschijnlijk nog niet op tegen het voordeel dat ik daarmee heb. Op internet staan veel tegenstrijdige verhalen... wellicht dat hier iemand licht in de duisternis kan scheppen? ::)
  4. Hallo, Ik heb een paar kleine vragen. Sinds enige tijd ben ik (door een uit de hand gelopen hobby) verplicht geworden BTW-aangifte te doen. Voorgaande maanden was makkelijk, omdat er toen nog niet veel gebeurde (veelal bemiddeling van auto's). Nu ik afgelopen kwartaal ook auto's op eigen naam heb gehad (en verkocht) loopt ik tegen een twee tal (waarschijnlijk simpele) dingen aan... Punt 1: Stel ik koop een marge auto in voor €1.000,- euro. Ik verkoop deze voor €2.000,-. Dan moet ik de BTW betalen uit de marge. Dus 21% uit €1.000,- (dus €174,-) Stel nu, ik koop de auto in voor €1.000,- maar moet er eerst nog €500,- aan repareren en verkoop hem dan voor €2.000,- Dan mag ik de gemaakte kosten op deze specifieke auto toch aftrekken van mijn bruto marge? Dus €1.000,- marge minus €500,- reparatie is €500,- winst. 21% uit die €500,- is dus €87,- BTW Vraag: Klopt deze redenatie? Punt 2: Stel ik koop een auto in voor €1.000,-... Deze auto heeft een onderdeel (bijvoorbeeld een speciaal bagagerekje) wat ik los verkoop. Ik verkoop de auto voor bedrag X, maar zonder het bagagerekje... Deze verkoop ik los aan een andere klant voor €200,-. Nu moet ik BTW betalen uit de winst, maar wat is mijn inkoopprijs van dit bagagerekje? Ik heb hem namelijk niet specifiek ingekocht. Moet ik dan gewoon met een inkoopprijs van €0,- rekenen? Dus 21% uit €200,- (Verkoop €200,- minus €0, inkoop- is €200,- marge)? Dus €35,- BTW. Vraag: Klopt deze redenatie? Alvast bedankt.
  5. Enige kosten die (volgens mij) nu invloed hebben op de balans zijn afschrijvingskosten van dingen die dalen in economische waarde na dat ze ouder worden. Dit geldt voor zowel inventaris als voorraden (waarde daarvan is afhankelijk van leeftijd). Wat betreft de privé opnames. Ik reserveer op de beginbalans €18.000,- om zowel in jaar 1 als jaar 2 €9.000,- daarvan te onttrekken voor privégebruik. Dit is €750,- per maand, omdat de onderneming dan nog niet genoeg winst maakt. De schenking is een gift ten behoeve van de start van de firma die geen rente of terugbetaling vereist. Dit is toch gewoon een onderdeel van mijn eigen vermogen dan? De post onvoorzien is een reservering voor eventuele kosten die ik over het hoofd heb gezien bij het maken van dit ondernemingsplan, maar deze mag ik dus niet op de balans zetten begrijp ik? In de bijlage heb ik de openingsbalans / beginbalans van de onderneming toegevoegd met de concrete bedragen. Dat is zoals de onderneming bij start ervoor staat. Ook staan in de bijlage de exploitatie- en liquiditeitsbegroting van de onderneming. Tevens een balans die straks de eindbalans moet vormen, maar waar ik dus niet aan uit kom. Mijn schulden blijven even groot omdat ik in het eerste jaar nog niks inlos (pas vanaf jaar 2), maar mijn bezittingen worden wel minder waard (wegens afschrijvingen). Ik snap dus niet hoe ik deze in balans moet krijgen. ??? De reden van de eindbalans is dat ik in mijn ondernemingsplan de totale financieele gezondheid tot 3 jaar vooruit wilt laten zien. Ik wil sowieso voordat ik er mee naar de bank ga deze na laten kijken / na laten rekenen door een accountant (suggesties hiervoor ook zeer welkom)! HL_Eindbalans.xlsx
  6. Zit wat in wat betreft het eigen vermogen, maar ik kan toch geen negatief EV opvoeren lijkt me? Snap even niet hoe je vanuit een 1.500euro winst kunt concluderen dat er een 5.000euro omzet zou zijn. Begrijp ik goed dat KGB nu onstaat uit het bestaande saldo + omzet? Nee toch? Hierbij even de gegevens (afgerond) uit mijn exploitatiebegroting van dit jaar. Totale omzet: €397.000,- Inkoopwaarde: €359.000,- Bruto winst: €38.000,- Kosten: €36.500,- Winst: €1.500,- Ter verklaring van de wellicht grote lijkende omzet... Een groot deel van mijn producten word pas ingekocht op moment dat deze op papier zijn verkocht en het geld van de afnemer binnen is. Zodoende kom ik aan dit hoge bedrag, zonder dat daar in de balans blijk van is. P.S.: Alvast bedankt!
  7. Kan er iemand mij helpen met het opmaken van de eindbalans in jaar 1, want ik kom er echt niet aan uit en ook internet kan mij geen helderheid scheppen wat ik nu fout doe. Hieronder een overzicht van de openingsbalans van de onderneming (bedragen versimpeld) met daarachter wat er dat jaar gebeurd. Daaronder de eindbalans zoals ik hem zou maken, maar dus waarschijnlijk niet klop. Wat doe ik verkeerd? Openingsbalans per 1 januari. ACTIVA: Inventaris: €5.000,- euro (wordt €500,- op afgeschreven) Voorraad product A: €14.000- (wordt €2.000,- op afgeschreven) Voorraad product B: €7.000,- (wordt €1.000,- op afgeschreven) Voorfinanciering BTW: €2.000,- (allemaal bij start in dit jaar) K/B/G: €3.000,- (er word een winst van €1.500,- gemaakt) Aanloopkosten: €5.000,- (allemaal bij start in dit jaar) Onvoorzien: €1.000,- (word geen aanspraak op gemaakt) Reservering levensonderhoud: €18.000,- (word dit jaar €9.000,- uit onttrokken) TOTAAL ACTIVA: €55.000,- Passiva: Eigen vermogen: €6.000,- Tante Agaath: €10.000,- (word dit jaar niks op afgelost) Schenking: €3.000,- Banklening: €36.000,- (word dit jaar niks op afgelost) TOTAAL PASSIVA: €55.000,- Hoe moet ik dit nu verwerken in een eindbalans, want ik kom niet verder dan de balans zoals hier onder. Welke posten mis ik wellicht nog? Of wat doe ik fout? Onderaan een streep kom ik op een verschil uit (37k – 55k), maar kan niet ontdekken wat ik nu verkeerd boek. Aan m’n leningen los ik in het eerste jaar nog niks af en alle kosten zijn reeds ingehouden van de winst. Afschrijvingskosten haal ik gewoon van de activa kant af. Wie kan helderheid scheppen hierin? Zit nu al een ruim een uur te googlen en hopen op een ingeving die maar niet komt. ??? Eindbalans per 1 december ACTIVA: Inventaris: €4.500,- euro (€5.000 - €500 afschrijving) Voorraad product A: €12.000,- (€14.000 - €2.000 afschrijving) Voorraad product B: €6.000,- (€7.000 - €1.000 afschrijving) Voorfinanciering BTW: €0,- (Deze BTW is inmiddels teruggevorderd) K/B/G: €4.500,- (€3.000 + €1.500 winst) Aanloopkosten: €0,- (Aanloopkosten zijn allemaal reeds gemaakt) Onvoorzien: €1.000,- (Blijft gelijk, want geen aanspraak op gemaakt) Reservering levensonderhoud: €9.000,- (€18.000 - €9.000 opname) TOTAAL ACTIVA: €37.000,- PASSIVA: Eigen vermogen: €6.000,- Tante Agaath: €10.000,- (word dit jaar niks op afgelost) Schenking: €3.000,- Banklening: €36.000,- (word dit jaar niks op afgelost) TOTAAL PASSIVA: €55.000,- Ik heb geen debiteuren/crediteuren
  8. Hierbij even een vraag over het berekenen van de inkomensbelasting (eenmanszaak) m.b.t. de exploitatiebegroting. Want, ik kom daar niet helemaal aan uit en hoop iemand mij hier even verder mee kan helpen. Doorzoeken van de websites van kvk en belastingdienst geven mij ook geen duidelijkheid. Expoilatiebegroting Omzet: € 397.800,- Inkoopkosten: €359.412,- Bruto winst: € 38.388,- (omzet minus inkoopkosten) Kosten: € 36.341,- Winst voor belasting: € 2.047,- (bruto winst minus kosten) Van deze winst voor belasting gaat natuurlijk nog de inkomensbelasting af, maar hier loop ik vast. Voor de verduidelijking gaat het hier om een eenmanszaak waar in dit jaar nog part-time naast gewerkt zou zouden (geen personeel of meewerkende partner). Inkomensbelasting Winst voor belasting: € 2.047,- + Bijtelling auto: €500,- (bijna oldtimer, dus percentage over handelswaarde, vandaar zo laag) Winst voor aftrekposten/FOR: € 2.547,- (winst voor belasting plus bijtelling) - Fiscale oudedag reserve (12% FOR): €305,- Winst na FOR: € 2.241,- (Winst voor aftrekposten/FOR minus FOR) - Zelfstandigeaftrek: € 7.280,- - Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): € 0,- - Startersaftrek: € 2.123,- Fiscale winst: - € 7.161,- (dus negatief!) - 14% MKB-aftrek: € 859,- - Algemene heffingskorting: € 2.001,- Totaal belastbaar inkomen: - € 10.022,- (kortom, geen belastbaar inkomen, toch?) Stel dat is daarnaast part-time een €9.000,- per jaar verdien… Part-time inkomen: €9.000,- - arbeidskorting: € 1.998,- Belastbaar inkomen uit part-time werk: € 7.001,- (part-time inkomen minus arbeidskorting) Totaal belastbaar inkomen is dat de €7.001,- uit part-time werk plus de - € 10.022,- belastbaar inkomen uit de eenmanszaak. Kortom een resultaat van - € 3.020,- (negatief) belastbaar inkomen. Stel dat ik reken met Box I (37%) komt dat neer op - € 1.117,- (37% van € 3.020,-). Houdt dit in dat ik dit jaar totaal géén inkomensbelasting moet betalen? En dat als ik op een gegeven moment in de komende 9 jaar winst ga maken deze - € 1.117,- van het belastbaar inkomen af mag trekken. Dus stel, ik maar in het jaar hierna een winst, dusdanig dat ik een €10.000,- belastbaar inkomen overhoudt, dan mag ik rekenen met €10.000,- minus €1.117,- (€ 8.882,- dus) als belastbaar inkomen? Klopt dat? Alvast bedankt!
  9. Bedankt voor je antwoord! Oke, dit is wat ik eigenlijk eerst ook dacht... alleen dan is mijn vraag hoe ik dit verwerk in de financieringsbegroting. De financieringsbegroting is in essentie toch gewoon je passiva zijde van je openingsbalans of heb ik dit verkeerd? De financieringsbegroting is het geld dat je nodig hebt om te starten. Of geldt hier dezelfde regel, als je het geld niet opneemt hoeft het ook niet verrekend te worden (zoals bij een doorlopendkrediet zonder opname)? M.a.w. alleen het geld wat je daadwerkelijk 'verbruikt/nodig hebt' op de eerste dag dat je start, niet het totaal bedrag waar je de beschikbaarheid over hebt? Ik moet immers toch ergens vermelden dat ik de beschikking heb over deze buffer?
  10. Geachte leden, Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een bedrijfsplan, maar na een tijdje in loondienst gewerkt te hebben zit alle lesstof er niet meer helemaal in. Gelukkig heb ik hier al vele antwoorden op vragen kunnen vinden... behalve op de volgende. Ik heb reeds een openingsbalans opgemaakt en een eerste exploitatiebegroting. Zoals ik verwachte maak ik in jaar 1 een verlies omdat mijn kosten hoger zijn dan mijn inkomsten. In jaar 2 zit ik ongeveer op het BEP en vanaf jaar 3 wordt de onderneming winstgevend. Dit betekend uiteraard dat ik geld moet hebben om het verlies in jaar 1 op te vangen. Maar de vraag is: hoe verwerk ik deze 'financiële buffer' in mijn openingsbalans? Stel dat ik deze bij de passiva beschrijf als (bijvoorbeeld) banklening €30.000,-, hoe moet ik deze dan verwerken bij de activa? Is dit een aparte reservering of kan ik dit gewoon bij KBG optellen? Alvast bedankt!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept