• 0

Auto leasen van holding zonder werknemers

Hallo allen,

 

Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar elke keer net niet het juiste antwoord kunnen vinden, daarom maar een nieuw bericht.

 

Het volgende:

 

Ik wil via mijn BV een auto leasen, dit is een holding zonder werknemers, en de enige activiteit is aandelen in mijn andere bedrijf.

 

- Kan ik een zakelijk een auto leasen zonder dat er een loonadministratie is?

- Indien ja, hoe verreken ik dan de bijtelling met de belasting dienst?

- Zijn er negatieve effecten aan deze constructie?

- In mijn andere BV waar ik op de loonlijst sta ontvang ik kolimeter vergoeding, heef dit effect?

 

Voor eenieder die reageert alvast hartelijk dank

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik wil via mijn BV een auto leasen, dit is een holding zonder werknemers, en de enige activiteit is aandelen in mijn andere bedrijf.

 

- Kan ik een zakelijk een auto leasen zonder dat er een loonadministratie is?

 

Ja, dat kan. Belangrijker is de vraag wat het zakelijke motief is voor de BV om deze auto te leasen. Bovendien zal deze BV, gezien de activiteiten, geen ondernemer voor de omzetbelasting zijn. Dan wordt leasen wel een heel duur geintje. Waarom overweeg je om de holding te laten leasen?

 

- Indien ja, hoe verreken ik dan de bijtelling met de belasting dienst?

 

Voor de loonbelasting vindt dat plaats daar waar de bestuurder aan wie de auto ter beschikking is gesteld werknemer is. Dat deze geen huurder of eigenaar van de auto is is voor de bijtelling niet zo relevant, het gaat erom dat gebruik voortbloeit uit de functie van de werknemer.

 

- Zijn er negatieve effecten aan deze constructie?

 

Meer dan voldoende, de belangrijkste het motief voor de holding. Als dit niet zakelijk is zijn het namelijk ook geen zakelijke kosten en kunnen de kosten dus ook niet fiscaal meegenomen worden. Daarnaast natuurlijk ook nog het BTW-probleem.

 

- In mijn andere BV waar ik op de loonlijst sta ontvang ik kolimeter vergoeding, heef dit effect.

 

Ja, bij vervoer vanwege de werkgever vervalt de kilometervergoeding. Nu zou je die kunnen behouden als je de auto privé zou huren van de holding. Maar daar zal de leasemaatschappij nooit akkoord mee gaan (auto wordt dan doorverhuurd).

 

Ik zou er niet aan beginnen... Gewoon leasen vanuit de werkmaatschappij voorkomt bakken met ellende.

Waarom ben je eigenlijk niet in dienst van je holding? Daar is vast over nagedacht.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.