Onlangs ben ik begonnen met een eenmanszaak, gewoon voor de leuk erbij.
Ik heb bij de start direct een zakelijk rekening aangevraagd omdat ik graag wil dat mijn financiën goed inzichtelijk zijn. Als boekhoudpakket heb ik gekozen voor e-boekhouden.
Omdat ik net ben begonnen heb ik nog niet heel veel geld op de zakelijke rekening, dus doe ik mijn aankopen met privé geld. Ik vraag me af hoe ik dit nu netjes verwerk.
Stel: Ik heb een order binnengekregen, hiervoor moet ik inkopen doen. € 500,-
De factuur/bon die bij deze inkopen hoort verwerk ik in mijn boekhoudpakket. (€ 500,- inkoop), maar zet ik nog niet op betaald.
De inkopen betaal ik van mijn privé geld.
Ik verkoop de order voor € 1000,-
Ik krijg dus van de opdrachtgever € 1000,- op mijn zakelijke rekening gestort. Kan ik dan zonder problemen in mijn boekhoudpakket de inkopen op "betaald" zetten en € 500,- overmaken naar mijn privé rekening? Of moet ik bepaalde trucjes uithalen?
Er is in het boekhoudpakket een optie om te kiezen voor: "Privé opnamen en stortingen" maar ik heb niet het idee dat dit de lading dekt. Volgens de handleiding die bij het boekhoudpakket zit moet ik het volgende doen:
U voert de factuur op de normale manier in en boekt het bedrag via het open postenoverzicht weg. Hiervoor gaat u naar 'Overzichten > Open posten' en zoekt u de betreffende open post op. Vervolgens klikt u op het pictogram naast het bedrag waarop een kleine 'B' afgebeeld staat. Vervolgens verschijnt er een nieuw scherm waarmee u het bedrag kunt wegboeken. Bij tegenrekening selecteert u hier dan 'Privé- opnamen en stortingen'.
En ik gok dat ik dan de bovengenoemde € 500,- op mijn privé rekening moet storten.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kruizinga
Kruizinga
Goedemiddag,
Onlangs ben ik begonnen met een eenmanszaak, gewoon voor de leuk erbij.
Ik heb bij de start direct een zakelijk rekening aangevraagd omdat ik graag wil dat mijn financiën goed inzichtelijk zijn. Als boekhoudpakket heb ik gekozen voor e-boekhouden.
Omdat ik net ben begonnen heb ik nog niet heel veel geld op de zakelijke rekening, dus doe ik mijn aankopen met privé geld. Ik vraag me af hoe ik dit nu netjes verwerk.
Stel: Ik heb een order binnengekregen, hiervoor moet ik inkopen doen. € 500,-
De factuur/bon die bij deze inkopen hoort verwerk ik in mijn boekhoudpakket. (€ 500,- inkoop), maar zet ik nog niet op betaald.
De inkopen betaal ik van mijn privé geld.
Ik verkoop de order voor € 1000,-
Ik krijg dus van de opdrachtgever € 1000,- op mijn zakelijke rekening gestort. Kan ik dan zonder problemen in mijn boekhoudpakket de inkopen op "betaald" zetten en € 500,- overmaken naar mijn privé rekening? Of moet ik bepaalde trucjes uithalen?
Er is in het boekhoudpakket een optie om te kiezen voor: "Privé opnamen en stortingen" maar ik heb niet het idee dat dit de lading dekt. Volgens de handleiding die bij het boekhoudpakket zit moet ik het volgende doen:
En ik gok dat ik dan de bovengenoemde € 500,- op mijn privé rekening moet storten.
Maar dit vind ik niet zo netjes staan :D
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42606-terugbetalen-vanaf-zakelijke-rekening/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag