• 0

Aandelen & bonus: tijd voor een Holding BV? Next step: fee ipv loondienst?

Beste,

 

Inmiddels enige tijd door relevante onderwerpen gestruind maar vind "HET" antwoord niet.

 

Werkzaam bij bedrijf X in loondienst.

Bij opstart 2,5 jaar geleden afgesproken dat t.z.t. een aandelen pakket ter grootte van +/- 5% van het bedrijf bij goed gevolg wordt overgedragen. Dat moment is nu gekomen. Daarnaast is duidelijk door de goede vooruitzichten dat een jaarlijkse bonus van 25k beschikbaar wordt gesteld.

Volgens mijn omgeving tijd om een BV (Holding) te stichten voor het beheer van de aandelen (5% in dit geval) en voor het gunstigere belastingklimaat door de bonus te laten uitkeren via deze Holding: 45% (20%VB + 25%OB) belast t.o.v. 52% IB.

 

Vraag 1: Zijn bovenstaande belasting-% juist?

Vraag 2: Doordat ik een BV opzet krijg ik toch ook te maken met extra kosten: jaarrekening/VB; ook als het enkel aandelen-beheer en bonus betreft?.

Vraag 3: Volgende stap is om loondienst betrekking om te zetten in management fee. Wat is een redelijk % om bovenop mijn huidige bruto salaris extra te vragen om sociale verzekeringen, arbeidsongeschiktheid-, administratie-kosten, jaarrekening en andere kosten te dekken. Is 30% inderdaad gangbaar? (Leaseauto, GSM, laptop ed worden door werkmij ter beschikking gesteld, pensioen tevens buiten beschouwing laten)

 

Groet,

 

Nillus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nillus, er is een reden dat je nog geen topics hierover hebt gevonden: Higherlevel.nl is opgericht voor ondernemers, niet voor werknemers die aandelen bezitten. Voor deze kwestie kun je het beste één van de experts hier op het forum direct benaderen, want we bewaken de focus behoorlijk streng en doen dus net als dit topic, onderwerpen die afwijken van de focus op slot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.