• 0

bijtelling prive gebruik auto

Gast Verwijderd account

Mijne heren,

 

Ik heb het forum doorzocht maar kon niets vinden over mijn vraag.

 

Wat is nu het geval?

 

Ik ben al een tijdje zelfstandig ondernemer (zzp)

 

Nu heb ik elk jaar te maken met prive bijtelling auto.

Mijn idee is het volgende.

Mijn moeder is gepensioneerd en is geen ondernemer. Ze wil een auto kopen, zelf rijd ze er niet veel in en ik stelde voor dat ik de dagen dat zij de auto niet gebruikt ik hem van haar huur.

 

We maken een officiele huurovereenkomst getekend door beide partijen en een verklaring van gezamenlijk gebruik auto.

 

Ik betaal mijn moeder 0,19 cent kilometervergoeding plus een laag x bedrag aan huur per dag.

Deze auto staat dus gewoon op naam van mijn moeder en zij betaald alle kosten voor de auto.

Als ik m gebruik betaal ik een x bedrag aan huur en 0,19 per km. De huurinkomsten die mijn moeder ontvangt van mij geeft ze gewoon op bij haar aangifte IB.

 

De catalogusprijs van deze auto is 94.000€ mijn moeder koopt m voor 13.000€

 

De bijtelling zou voor mij uitkomen op 23.500€ bruto.

Netto ong 9.000€

 

Ik kan dan wel geen btw aftrekken over de kosten van de auto, onderhoud verzekering MRB en afschrijving.

Dit is op jaarbasis bij 40000km en 300 huurdagen ong € 12.750

 

Wat ik weer wel kan opvoeren aan kosten is de km vergoeding a 40000km x 0,19cent is €7.600 plus

huur a 20,- per dag x 300 is €6.000.

Dit maakt een totaal van € 13.600 wat ik elk jaar kan opvoeren aan kosten.

Per saldo maakt dit financieel voor mij niets uit en ondervind ik hier geen nadeel van.

En eventuele prive bijtelling is dan niet relevant, ook niet bij zichtwaarnemingen belastingdienst, cjib boetes vergelijking met je km-registratie, anpr waarnemingen en klpd camera vergelijking met je km registratie.

 

Er zal natuurlijk wel een kilometeradministratie bijgehouden worden.

 

Mijn vraag is. Klopt mijn verhaal en pikt de belastingdienst dit?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

En de huurinkomsten en de kmvergoeding word maandelijks overgemaakt van mijn zakelijke rekening naar mijn moeders priverekening.

 

Dit om zoveel mogelijk alles op papier te hebben staan bij een eventueel bezwaar/beroep.

Link naar reactie
  • 0

Je moeder zal ook btw mogen afdragen over de verhuur-opbrengsten van de auto. Die kun jij dan weliswaar weer aftrekken, maar het wordt al met al een heel circus.

Daarnaast vermoed ik dat de verzekering iets hoger uit zal vallen als ze aangeeft dat ze de auto gaat verhuren aan derden.

 

Jij kunt alleen de kosten (en btw) voor de zakelijke ritten aftrekken en niet voor de privé-ritten, dus dat zul je moeten gaan scheiden.

 

Je kunt de auto ook zelf aanschaffen, niet op de zaak zetten en 19 cent per zakelijke kilometer aftrekken. Je kunt dan ook naar rato de btw op gebruik en onderhoud terugvragen. Dat zal misschien financieel een verglijkbaar plaatje opleveren, maar jou en je moeder een hoop gedoe schelen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.