• 0

verkoop bedrijfspand

Hallo,

 

Ik heb een bedrijfspand waarin ik zelf nog een paar dagen p/w werk maar waarmee ik (daar) wil stoppen. Het roer om zogezegd. Daarvoor heb ik geld nodig uiteraard en ik vraag me dan ook af hoe dat gaat als ik het pand kan verkopen. Hoe zit dat met de fiscus? Boekwaarde, verrekening? Staking? Ik werk nog wel enkele dagen,maar op een andere locatie.De bovenverdieping is verhuurd, maar met de clausule dat de huur eindigt bij verkoop.

Iemand tips? Antwoorden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo Anke,

 

Welkom op HigherLevel. Ik weet niet of ik je vragen goed begrijp. Licht je vragen dus gerust nog even toe.

 

Ik vermoed dat je het pand op de balans van je onderneming hebt staan. Ik weet niet of je ook hebt afgeschreven op het pand. Als dat zo is, is de kans aanwezig dat de fiscale boekwaarde van het pand lager is dan de verkoopprijs. Het verschil tussen die twee wordt boekwinst genoemd en wordt belast in het jaar dat het pand verkocht wordt.

Uit de zin 'ik werk nog wel enkele dagen maar op een andere locatie' maak ik op dat je je onderneming voortzet, dus van staking is volgens mij geen sprake.

 

Als je van plan bent om binnen drie jaar een ander pand aan te schaffen, kun je boekwinst parkeren in een zogenaamde herinvesteringsreserve (HIR) en zo belastingheffing uitstellen.

 

Ik weet niet in welke hoedanigheid de bovenverdieping verhuurd is, als dat als woning verhuurd is, is mij altijd geleerd 'koop breekt geen huur'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.