• 0

Inkopen in het bedrijf van mijn vader.

Beste allemaal,

 

Mijn vader heeft al meer dan 40 jaar een transportbedrijf in de wegenbouw. Ik werk hier al ruim 12 jaar en ben onderaan begonnen. Onlangs heeft mijn vader een hartaanval gekregen waardoor hij enige tijd uit de roulatie is geweest. Hierdoor heb ik het bedrijf weken gerund en, met wat stoute schoenen aan, heb ik meer klanten binnengehaald en is de omzet ook gestegen.

Nu mijn vader weer terug is ben ik er achter gekomen dat hij helemaal niet aan zijn toekomst, zoals pensioen, heeft gedacht en hij niet kan stoppen.

 

Hierdoor is onze overhead erg hoog. Door mijzelf her en der te verhuren aan een andere BV lost dat wel een beetje op, maar er moet wel eens goed over nagedacht worden. Nu dacht ik zelf om mezelf in te kopen in de BV waardoor er ook wat geïnvesteerd kan worden. Daarnaast zou mijn vader dan op een soort adviesbasis nog wat kunnen doen.

 

Ik heb gelezen dat je met 4,9% privé fiscaal het goed doet maar hoe zit het met een BV oprichten en daarmee de aandelen in te kopen? En waar moet ik aan denken om dit te financieren?

 

Groet

 

Marco de Rijk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die 4,9% kun je vergeten. Nu je vader een aanmerkelijk belang heeft (= 5% of meer van de aandelen), worden jouw aandelen ongeacht de hoeveelheid ook als aanmerkelijk belang aangemerkt. Zelf een BV oprichten en daarmee de aandelen kopen is een vrij gebruikelijke opzet. Let daarbij wel op de vereisten voor toepassing van de deelnemingsvrijstelling, te beginnen met 5% van de aandelen in de werkmaatschappij.

 

Van belang is wel de huidige structuur (de onderneming zit nu in een BV? Is dat met een holding erboven? Is het plan om de werkmaatschappij over te nemen of de holding zelf?). Dat bepaalt mede de mogelijkheden. Omdat je al 12 jaar in de onderneming werkt, zijn er overigens in ieder geval mogelijkheden om belastingheffing bij de overname te voorkomen (c.q. uit te stellen).

 

Financieren kan met eigen vermogen, via de bank, friends, family and fools en last but not least bij vader (of zijn holding) zelf (vader heeft vermoedelijk het geld niet ineens nodig, maar als geleidelijk als oudedagsvoorziening - let wel, mocht het misgaan, heeft je vader in die opzet geen oudedagsvoorziening meer).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Van belang is wel de huidige structuur (de onderneming zit nu in een BV? Is dat met een holding erboven? Is het plan om de werkmaatschappij over te nemen of de holding zelf?). Dat bepaalt mede de mogelijkheden. Omdat je al 12 jaar in de onderneming werkt, zijn er overigens in ieder geval mogelijkheden om belastingheffing bij de overname te voorkomen (c.q. uit te stellen).

 

Financieren kan met eigen vermogen, via de bank, friends, family and fools en last but not least bij vader (of zijn holding) zelf (vader heeft vermoedelijk het geld niet ineens nodig, maar als geleidelijk als oudedagsvoorziening - let wel, mocht het misgaan, heeft je vader in die opzet geen oudedagsvoorziening meer).

 

 

Er zit geen holding boven de BV en het is inderdaad de bedoeling dat de hele BV in de toekomst naar mij overgaat, maar om voor hem nog een oudedagsvoorziening te geven zat ik aan deze constructie te denken.

 

Waar moet ik aan denken als ik zoiets bij de bank presenteer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.