• 0

kan iemand zonder uitkering bij een eenmanszaak meehelpen

Goedemiddag, ik ben helemaal nieuw hier en weet niet zo goed waar ik mijn vraag moest plaatsen. Mijn vraag is het volgende.

 

Mijn vriend en ik hebben een goede vriend (laten we hem Kees noemen) die een eenmanszaak (autobedrijf) gaat beginnen. Hij is bezig om over 2 weken de zaak te openen en wij helpen hem daarmee. Ik heb momenteel geen werk en ben sinds 1 oktober van een WW naar een WWB gegaan en mijn vriend heeft geen uitkering (lang verhaal).

 

Na al die tijd geen werk te hebben gevonden zou ik graag bij Kees willen werken maar zoals gezegd hij is een startende ondernemer en is niet in de gelegenheid om personeel aan te nemen. Ik zou best wel als vrijwilliger bij hem willen beginnen en eventueel na een aantal maanden in dienst te willen treden als de situatie dat toelaat en dat ga ik navragen bij de gemeente

 

Mijn vriend heeft dus geen uitkering of iets dergelijks en zou ook wel iets voor hem willen betekenen want mijn vriend heeft veel ervaring met auto's en heeft eerder een eigen autobedrijf gehad. Mijn vraag is eigenlijk of mijn vriend onze vriend Kees zomaar kan helpen of krijgt Kees daar moeilijkheden mee als er arbeidsinspectie langs zou komen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je het schetst lijkt je inzet op vrijwilligerswerk. Volgens de Belastingdienst ben je een vrijwilliger "als je werkzaamheden verricht voor een organisatie zonder winstoogmerk of voor een sportvereniging of sportstichting". Ik ga ervan uit dat de ondernemer in jouw situatie wel een winstoogmerk heeft. Er is dan automatisch geen sprake meer van vrijwilligerswerk.

 

Indien je werkzaamheden gaat verrichten voor een organisatie met een winstoogmerk (in het bijzonder een BV) kan dit gezien worden als een (fictieve) arbeidsovereenkomst. De fictieve werkgever moet dan loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekeringen afdragen. Doet hij dit niet en komt de fiscus erachter dan volgt er een (groot) probleem. Daarnaast ben je niet verzekerd op de werkvloer als er geen overeenkomst is. De regels zijn strikt.

 

Hopelijk kun je hier iets mee.

Het gaat er niet om wat je bent, maar om wie je bent...

Link naar reactie
  • 0

Geachte Selwyn,

 

Bedankt voor uw reactie. Ik ga zo wie zo navragen wat ik het beste kan doen bij de gemeente waar ik een WWB uitkering krijg, maar heb op dit moment nog geen coach of contactpersoon bij wie ik dit kan vragen omdat ik de WWB sinds kort heb aangevraagd (inmiddels al wel een voorschot heb gekregen).

 

Maar ik ben benieuwd hoe het zit met mijn vriend. Hij heeft dus geen uitkering of inkomen maar zou graag onze vriend Kees willen helpen, zonder daar voorlopig iets mee te verdienen, en met de tijd als de zaak goed draait wel in dienst te willen.

 

Als mijn vriend in de zaak bezig zou zijn en er komt iemand van de arbeidsinspectie krijgt onze vriend Kees daar dan geen moeilijkheden mee?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nenna,

 

Strikt juridisch is dit niet verstandig. De belastinginspecteur kan bij een controle vinden dat er sprake is van een "verkapt dienstverband". Er kleven altijd risico's aan het meewerken (helpen) "om niet". Zeker als dit structureel gaat gebeuren.

 

Misschien is een werkervaringsplek een optie. Dan wordt het werk- een leertraject. Wel is het zo dat er een intentie moet zijn om je vriend in dienst te nemen. Een werkervaringsplek kan niet onbeperkt duren. Dus het is afhankelijk wat de verwachtingen zijn. Zomaar meehelpen zonder overeenkomst kan lang goed gaan, maar het kan ook finaal misgaan en dan ben je goed de Sjaak.

 

Als je iemand op eigen gelegenheid een werkervaringsplek aanbiedt binnen je onderneming is het belangrijk om te weten dat je deze persoon geen onkostenvergoeding (buiten reiskosten om) betaalt. Doe je dit wel dan is er voor de wet in veel gevallen sprake van een (fictief) dienstverband en zul je de persoon in kwestie het minimumloon moeten betalen en wettelijke premies moeten afstaan.

Het gaat er niet om wat je bent, maar om wie je bent...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 38 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.