• 0

Oprichten BV met bestaande activiteiten

Beste lezer,

 

Ik zit met een dillema en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik zal de situatie schetsen:

 

Mijn vriend werkt reeds 20 jaar voor de onderneming van zijn ouders (Hij zit in loondienst en heeft geen aandelen oid, dat is er nooit van gekomen) De verstandhouding tussen zijn ouders en hem is dusdanig verslechterd door allerlei persoonlijke en zakelijke omstandigheden. Zijn ouders zijn inmiddels al behoorlijk op leeftijd en ze hebben te kennen gegeven te willen stoppen met de onderneming, ze zijn er klaar mee. Ze willen de onderneming niet aan hem verkopen. En eerlijk gezegd wil hij het ook niet kopen er zit ook nogal wat oud zeer in het bedrijf. Zijn ouders doen al jaren geen werkzaamheden meer in het bedrijf, enkel geld ontvangen. In het bedrijf zitten ook een aantal medewerkers in vaste dienst, voor hen en ook voor mijn vriend wordt ontslag aangevraagd. Dat betekent dat hij ook bij het UWV zal komen, daar zit hij uiteraard niet op te wachten! Hij wil de werkzaamheden graag voortzetten maar dan onder zijn eigen naam. Daarbij wil hij een aantal (oud) personeelsleden aannemen en een aantal niet. Er is dus geen sprake van bedrijfsovername! Zou dit een kans van slagen hebben? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt mij dat wanneer het oude bedrijf is opgeheven, hij niet meer gebonden is aan enig concurrentiebeding en dus gewoon z'n eigen bedrijf kan beginnen en daarvoor klanten kan gaan zoeken. Voor de andere werknemers zal dan hetzelfde gelden.

 

Misschien ligt de zaak wel anders wanner het bedrijf verkocht wordt, maar dan is het gebruikelijk dat ook de bestaande werknemers worden overgenomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen concurrentiebeding getekend. Het gaat erom dat hij in principe het klantenbestand zoals deze nu is wil behouden en een aantal werknemers niet mee neemt (wat rotte appels zullen we maar zeggen) en een aantal gaan wel mee. Mijn vriend komt ook gewoon op straat te staan, maar hij gaat wel zijn connecties en kennis gebruiken om op dezelfde voet verder te gaan maar dan wel voor zichzelf. Bedankt voor de reactie's !

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp wil je vriend een nieuw bedrijf oprichten. Daarbij worden de (voormalige) klanten van het bedrijf van zijn ouders benaderd om een zakelijke relatie aan te gaan met zijn bedrijf.

 

Terecht werd opgemerkt dat acht moet worden geslagen op een mogelijk concurrentiebeding in het arbeidscontract met zijn ouders. Je gaf aan dat er geen concurrentiebeding getekend is. Los daarvan kan er, ondanks het ontbreken van een concurrentiebeding, nog steeds sprake zijn van onrechtmatige concurrentie. Dit leerstuk is in de rechtspraak enigszins vormgegeven en is een onderdeel van de onrechtmatige daad.

 

Wanneer er sprake is van onrechtmatige concurrentie door je vriend tegenover zijn ouders, is je vriend mogelijk schadeplichtig. Het leerstuk van onrechtmatige concurrentie is een algemeen leerstuk. Dat betekent dat het sterk afhangt van de specifieke feiten en omstandigheden of er sprake is van onrechtmatigheid.

 

Ik adviseer je dan ook een jurist of advocaat te raadplegen die een compleet beeld krijgt van de feiten, om aansprakelijkheid te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.