Aangezien ik als ondernemer (in spe) tegen nog wat dingen aanloop ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!
In 2014 start ik met het mijn bedrijfje en het organiseren van activiteiten evenementen / actieve reizen. Behalve de garantiestelsel welke prijzig is en waar er gelukkig (dankzij een ander topic) andere hoop voor is gaan mijn vragen uit naar het volgende;
Zaken doen met particulieren
Is het mogelijk om accomodatie in te kopen van particulieren over de grens (binnnen de EU). Kan in dit geval een particulier een factuur maken (voor mijn boekhouding) en belangrijker in deze, is deze rechtsgeldig voor mijn onderneming? Moet ik rekening houden met extra BTW regels of is de verhuur prijs in deze dan inclusief BTW?
Op het moment dat er een partij tussen zit, men neme BelVilla even als voorbeeld. Dan neem ik aan dat deze zaak veranderd aangezien ik dan van een bedrijf afneem, correct?
BTW regeling
De reisbureauregeling is van toepassing. BTW afgifte wordt verrekend over winst in kwartaal periode. Hierdoor zou ik dus geen btw kunnen terugvragen van ingekochte elementen.
Maar de BTW van de PC, Bureau+stoel kan wel worden terug gevorderd. Hoe moet men dit in deze dan bijhouden?
Investeringen;
Een PC kan niet in één keer worden afgeschreven. Betekend dit, dat ik als ondernemer dan met prive geld moet (voor)financieren?
Om het concreet te maken, als voorbeeld; PC kost €1000 en wordt in 5 jaar afgeschreven. Ik neem €1000 uit de kas terwijl ik maar €200 per jaar mag 'afschrijven'.
Hoe zit dit nu? Zelf €800 'voorschieten'.
Investeringsaftrek
Je kunt een bedrag als zijnde investeringsaftrek op geven. Ik zie niet in waarom dit in mijn geval relevant kan zijn? Ik snap eigenlijk de uitleg (ook op de BDsite) niet helemaal. Wie kan er pannekoek-klare toelichting verstrekken ;D.
Subsidies
De zorgtoeslag en huursubsidie wordt in loondienst gebasseerd op je brutoverdiensten inclusief vakantiegeld e.d.. Hoe zit dit bij de ondernemer, geldt hiervoor dan 'winst uit onderneming'?
Zijn er nog bepaalde aftrekposten die men eerst mag meenemen? (Neem aan dat de BTW hierin niet wordt meegenomen).
Zijn er voor startende ondernemers nog subsidies waar ik misschien nog iets aan kan hebben? Kan namelijk door de bomen het bos in financieelland niet meer zien en ik ben niet van plan om geld te lenen.
Inschrijven eind 2013
Inschrijven vanaf 2014 kost €50 per handelsnaam. Ook ik moet op de kleintjes letten, dus;
Wat zijn de nadelen van het inschrijven bij de KVK eind 2013? Kan ik dan zonder accountant/dergelijk winst uit onderneming €0 opgeven?
Website/domein heb ik inmiddels aangeschaft maar deze kosten vind ik niet de moeite om op te geven als ik dan vervolgens nog naar een accountant moet toestappen dan bespaar ik deze €50 ook niet meer.
Praktisch:
Omdat ik momenteel niet kapitaalkrachtig genoeg ben om een auto aan te schaffen ga ik kilometervergoeding hanteren. Behalve de registratie, maakt het nog uit of ik in de auto van de buurman of van mijn ouders rijd?
Op het moment dat ik voor een reis een auto huur, kan ik deze factuur + tankbonnen dan rechtstreeks op het bedrijf boeken? Wat zijn uberhaupt aandachtspunten m.b.t. tankbonnen? Bij mijn oude werkgever kon ik namelijk de tankbonnen van het buitenland rechtstreeks declareren (lease auto met bijtelling).
Mijn werkgever betaalde mijn zorgverzekering. Kan ik dit in mijn onderneming ook opvoeren als 'onkosten'? Alsmede de sportschool. In hoeverre kan ik bepaalde abbonemenen/contributie opgeven als zijnde kosten voor de zaak. Eigenlijk zijn de activiteiten namelijk een 'vispool' voor klanditie.
Handelsnamen
Begin volgend jaar ben ik gevraagd om voor een kortlopend project handelingen uittevoeren welke niet met de reisbranche heeft te maken (wel geld binnen haalt, ook relevant).
In dit geval kan ik een aparte handelsnaam inschrijven, maar zitten hier andere spelregels t.o.v. BTW regels aan vast? Moet ik de BTW per handelsnaam apart benaderen of gebruik ik de 'overkoepelende' regelementen.
Daarnaast een andere situatie; stel dat we een evenement organiseren (6% BTW) ipv reisbureauregeling. Moet ik dan voor het evenementencasus ook een handelsnaam inschrijven? Of geld hier ook de 'overkoepelende' regelementen.
Grijskenteken
In 2014 gaat het investeren in vervoer niet meer lukken, maar ben toch benieuwd naar het fenoneem wat een grijskenteken in houdt. Mocht ik 2015 een bedrijfsbus willen aanschaffen, betaal ik dan geen btw/bpm (mits ik deze wagen 5 jaar blijf rijden)?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Koen.vdB
Koen.vdB
Beste mede ondernemers,
Aangezien ik als ondernemer (in spe) tegen nog wat dingen aanloop ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!
In 2014 start ik met het mijn bedrijfje en het organiseren van activiteiten evenementen / actieve reizen. Behalve de garantiestelsel welke prijzig is en waar er gelukkig (dankzij een ander topic) andere hoop voor is gaan mijn vragen uit naar het volgende;
Zaken doen met particulieren
Is het mogelijk om accomodatie in te kopen van particulieren over de grens (binnnen de EU). Kan in dit geval een particulier een factuur maken (voor mijn boekhouding) en belangrijker in deze, is deze rechtsgeldig voor mijn onderneming? Moet ik rekening houden met extra BTW regels of is de verhuur prijs in deze dan inclusief BTW?
Op het moment dat er een partij tussen zit, men neme BelVilla even als voorbeeld. Dan neem ik aan dat deze zaak veranderd aangezien ik dan van een bedrijf afneem, correct?
BTW regeling
De reisbureauregeling is van toepassing. BTW afgifte wordt verrekend over winst in kwartaal periode. Hierdoor zou ik dus geen btw kunnen terugvragen van ingekochte elementen.
Maar de BTW van de PC, Bureau+stoel kan wel worden terug gevorderd. Hoe moet men dit in deze dan bijhouden?
Investeringen;
Een PC kan niet in één keer worden afgeschreven. Betekend dit, dat ik als ondernemer dan met prive geld moet (voor)financieren?
Om het concreet te maken, als voorbeeld; PC kost €1000 en wordt in 5 jaar afgeschreven. Ik neem €1000 uit de kas terwijl ik maar €200 per jaar mag 'afschrijven'.
Hoe zit dit nu? Zelf €800 'voorschieten'.
Investeringsaftrek
Je kunt een bedrag als zijnde investeringsaftrek op geven. Ik zie niet in waarom dit in mijn geval relevant kan zijn? Ik snap eigenlijk de uitleg (ook op de BDsite) niet helemaal. Wie kan er pannekoek-klare toelichting verstrekken ;D.
Subsidies
De zorgtoeslag en huursubsidie wordt in loondienst gebasseerd op je brutoverdiensten inclusief vakantiegeld e.d.. Hoe zit dit bij de ondernemer, geldt hiervoor dan 'winst uit onderneming'?
Zijn er nog bepaalde aftrekposten die men eerst mag meenemen? (Neem aan dat de BTW hierin niet wordt meegenomen).
Zijn er voor startende ondernemers nog subsidies waar ik misschien nog iets aan kan hebben? Kan namelijk door de bomen het bos in financieelland niet meer zien en ik ben niet van plan om geld te lenen.
Inschrijven eind 2013
Inschrijven vanaf 2014 kost €50 per handelsnaam. Ook ik moet op de kleintjes letten, dus;
Wat zijn de nadelen van het inschrijven bij de KVK eind 2013? Kan ik dan zonder accountant/dergelijk winst uit onderneming €0 opgeven?
Website/domein heb ik inmiddels aangeschaft maar deze kosten vind ik niet de moeite om op te geven als ik dan vervolgens nog naar een accountant moet toestappen dan bespaar ik deze €50 ook niet meer.
Praktisch:
Omdat ik momenteel niet kapitaalkrachtig genoeg ben om een auto aan te schaffen ga ik kilometervergoeding hanteren. Behalve de registratie, maakt het nog uit of ik in de auto van de buurman of van mijn ouders rijd?
Op het moment dat ik voor een reis een auto huur, kan ik deze factuur + tankbonnen dan rechtstreeks op het bedrijf boeken? Wat zijn uberhaupt aandachtspunten m.b.t. tankbonnen? Bij mijn oude werkgever kon ik namelijk de tankbonnen van het buitenland rechtstreeks declareren (lease auto met bijtelling).
Mijn werkgever betaalde mijn zorgverzekering. Kan ik dit in mijn onderneming ook opvoeren als 'onkosten'? Alsmede de sportschool. In hoeverre kan ik bepaalde abbonemenen/contributie opgeven als zijnde kosten voor de zaak. Eigenlijk zijn de activiteiten namelijk een 'vispool' voor klanditie.
Handelsnamen
Begin volgend jaar ben ik gevraagd om voor een kortlopend project handelingen uittevoeren welke niet met de reisbranche heeft te maken (wel geld binnen haalt, ook relevant).
In dit geval kan ik een aparte handelsnaam inschrijven, maar zitten hier andere spelregels t.o.v. BTW regels aan vast? Moet ik de BTW per handelsnaam apart benaderen of gebruik ik de 'overkoepelende' regelementen.
Daarnaast een andere situatie; stel dat we een evenement organiseren (6% BTW) ipv reisbureauregeling. Moet ik dan voor het evenementencasus ook een handelsnaam inschrijven? Of geld hier ook de 'overkoepelende' regelementen.
Grijskenteken
In 2014 gaat het investeren in vervoer niet meer lukken, maar ben toch benieuwd naar het fenoneem wat een grijskenteken in houdt. Mocht ik 2015 een bedrijfsbus willen aanschaffen, betaal ik dan geen btw/bpm (mits ik deze wagen 5 jaar blijf rijden)?
Actieve Vakantie & Groepsreizen | http://www.activetravel.eu/
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43699-fiscale-en-administratieve-regels/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag