• 0

Eind kalenderjaar gestart - KOR toepassen?

Goededag forum leden,

 

Ik ben oktober dit jaar gestart als ZZP-er en het is me nog niet echt duidelijk of ik dit jaar in aanmerking kom voor de kleine ondernemers regeling of niet.

 

Het zit namelijk zo: Als ik een heel jaar ZZP-er zou zijn dan kom ik niet in aanmerking voor de KOR, aangezien ik naar schatting iedere maand zo'n €600 a €700 BTW zou moeten afdragen (de terug te vorderen BTW heb ik daarin al meegerekend).

 

Nu ben ik pas eind van dit jaar gestart, waardoor ik waarschijnlijk nog onder de €1345 blijf. Geldt de KOR dan voor mij in dat geval? Ik denk van wel, behalve als de fiscus in hun berekening rekening houdt met wat ik gemiddeld over een heel jaar aan BTW zou moeten afdragen.

 

Een tweede vraag: of ik onder de €1345 grens blijf hangt een beetje af van hoeveel facturen in dit jaar nog uit stuur. Ik heb op internet een bericht gelezen uit 2006 dat de factuurdatum bepalend is voor de BTW aanslag en niet de periode waarover de factuur betrekking heeft. Klopt dat?

 

Ik kan dit jaar 2 of 3 facturen uit sturen. Met 2 facturen kom ik rond de €1300 aan BTW, met 3 facturen rond de €1900 aan BTW. Als de factuurdatum bepalend is kan ik het beste de 3e factuur op 1 januari of later zetten, of is dat niet toegestaan?

 

Alvast bedankt!

 

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook bij een gedeelte van een kalenderjaar is de gehele vrijstelling onder de KOR van toepassing. Deze wordt dus niet naar rato bepaald.

 

Het klopt inderdaad dat de factuurdatum leidend is voor de omzetbelasting. De fiscale eis is wel dat je een factuur voor de 15e van de maand ná de maand waarin je de dienst/product hebt geleverd moet versturen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.