• 0

Belastingaangifte, verandering verkoop producten, zakeijke rekening en meer

Hallo ondernemers,

 

Allereerst een gezond en succesvol 2014 toegewenst.

 

Ik zit met een aantal vragen in verschillende categorieën betreffende mijn startende onderneming, ik hoop dat jullie mij hier wat duidelijkheid over kunnen geven.

 

Afgelopen oktober ben ik gestart met mijn eenmanszaak, bij de KVK geweest en een KVKnummer en Belastingnummer ontvangen. Mijn idee was toen om elektronische gadgets te verkopen via een webshop, echter kreeg ik een week of 3 later het idee om ook enkele kledingstukken via een aparte website te verkopen.

 

Voorlopig ben ik alleen nog maar met die kledingstukken bezig geweest en heb ik, net voor het eind van Q4, mijn eerste batch vanuit China besteld. Mevrouw stelde voor om de waarde op het pakket te verlagen om importkosten laag te houden, maar zover ik gelezen heb kan dat me in de problemen brengen, heb ik dus maar op de werkelijke verkoopprijs laten houden.

 

Daarnaast heb ik vorige maand een nieuwe laptop gekocht voor de onderneming. Deze heb ik in de USA gehaald aangezien ik daar toch was en de prijs een stuk lager lag.

 

Nu kreeg ik van de week een aangifteformulier voor Q4 binnen. Ik heb in Q4 nog niets verkocht, alleen spullen ingekocht die over een paar dagen binnen gaan komen. Hier wat vragen over deze situatie:

 

- Moet ik mijn KVK gegevens aanpassen naar mijn nieuwe verkoopproducten? Ze zitten wel beide in de categorie detailhandel.

- Mijn eerste batch spullen komt bijna binnen, moet ik wachten met het indienen van de aangifte en de belasting daarvan op de aangifte zetten? Dus alleen maar uitgegeven, geen inkomsten. Is het wijs / überhaupt mogelijk om de in de USA gekochte laptop ook aan te geven?

- Als ik een factuur maak met spullen die ik ga verkopen via mijn tweede website, moet ik er dan iets bijzetten als 'B, een onderdeel van A'?

- Ik zit bij de Rabobank en ik zag dat zij voor starters een redelijke aanbieding hebben voor een zakelijke rekening. Hebben jullie daar opmerkingen op of is dat nog helemaal niet nodig voor de huidige grootte van de onderneming?

 

Nog 1 laatste vraag, meer ter info.

 

Ik ben van plan in Azië Chinees te gaan leren voor een halfjaar, mede om mijn kansen op de internationale zakenmarkt te vergroten in de toekomst. Valt er voor zo'n studie iets terug te krijgen naar jullie weten? Wellicht de vlucht zelfs, ik heb geen idee wat hierin mogelijk is.

 

Alvast bedankt voor 't lezen en eventuele antwoorden, ik hoop dat ik mijn verhaal een beetje duidelijk heb gemaakt.

 

-TB

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi travelbug, jij ook veel moois in 2014 gewenst.

 

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar wel een paar:

 

Mevrouw stelde voor om de waarde op het pakket te verlagen om importkosten laag te houden, maar zover ik gelezen heb kan dat me in de problemen brengen, heb ik dus maar op de werkelijke verkoopprijs laten houden.

Import is niet mijn expertise, maar het lijkt mij veel logischer om de werkelijke inkoopprijs aan te houden, dat lijkt mij de waarde van je pakket beter benaderen.

 

- Mijn eerste batch spullen komt bijna binnen, moet ik wachten met het indienen van de aangifte en de belasting daarvan op de aangifte zetten? Dus alleen maar uitgegeven, geen inkomsten. Is het wijs / überhaupt mogelijk om de in de USA gekochte laptop ook aan te geven?

Btw-technisch heet wat je doet (zowel met de kleding) "invoer van goederen".

De laptop heb je in het vierde kwartaal ingevoerd, de kleding wordt in het eerste kwartaal van 2014 ingevoerd.

Over de invoer van de laptop ben je omzetbelasting verschuldigd, maar omdat je met je onderneming ook btw gaat afdragen mag je diezelfde omzetbelasting ook weer terugvragen.

De invoer van kleding vindt pas in 2014 plaats en komt dus niet op de aangifte van 2013.

 

- Als ik een factuur maak met spullen die ik ga verkopen via mijn tweede website, moet ik er dan iets bijzetten als 'B, een onderdeel van A'?

Nee, dat hoeft niet, als uit de factuur maar duidelijk blijkt wie er achter de onderneming zit (adres, KvK-nummer etc)

 

- Ik zit bij de Rabobank en ik zag dat zij voor starters een redelijke aanbieding hebben voor een zakelijke rekening. Hebben jullie daar opmerkingen op of is dat nog helemaal niet nodig voor de huidige grootte van de onderneming?

Ik heb geen idee van de huidige grootte van de onderneming. Het lijkt mij voor internationale betalingen nogal praktisch om een zakelijke rekening te hebben, en daarnaast vermoed ik dat de bank het gebruik van een privé-rekening voor zakelijke doelen eigenlijk niet toestaat.

 

 

Ik ben van plan in Azië Chinees te gaan leren voor een halfjaar, mede om mijn kansen op de internationale zakenmarkt te vergroten in de toekomst. Valt er voor zo'n studie iets terug te krijgen naar jullie weten? Wellicht de vlucht zelfs, ik heb geen idee wat hierin mogelijk is.

Ik moet zeggen dat het zakelijke belang van een reis naar Azië voor een taalcursus, nogal lastig te onderbouwen vind. Ik denk dat een taalcursus an sich best als zakelijke kosten opgevoerd zou kunnen worden, maar zou "een redelijk denkend ondernemer" een half jaar in Azië gaan zitten om chinees te leren?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.