• 0

vermogen begin boekjaar = altijd eind vorig boekjaar ?

Dag,

 

Ben zzp er,

Wil in mijn IB aangifte (van vorig jaar dus )via interne verschuiving een prive eigendom toevoegen aan het bedrijfsvermogen.van vorig jaar

Als ik dit nu op 1 januari om 00.00 uur van dat vorige jaar heb gedaan,

kan ik dit dan op het beginvermogen van dat belastingjaar plaatsen ?

Daarmee verschilt het beginvermogen van het eindvermogen van het jaar daarvoor,

dus ik vermoed problemen hiermee.

 

Vandaar mijn vraag: is dat mogelijk voor de belastingdienst ?

 

En wat zijn eigenlijk de voorwaarden om een volgend boekjaar voor de belasting afwijkend te laten beginnen van het jaar ervoor ?

 

 

Dank alvast voor een antwoord

en voor het geduld met deeze beginner in fiscaal boekhouden..

 

 

 

Dat zou voor mij van belang zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dus je voornaamste reden is het ontwijken van belasting >;(

 

Sja. Het peilmoment voor box 3 is, als je het op de spits drijft, 1 januari om 00:00:00. Wat je op dat moment hebt is bepalend voor je vermogen. (zie ook de fameuze staatsloterijzaak, als je vijf minuten daarvoor een miljoen gewonnen hebt, tel uit je belasting)

Je kunt betogen dat je in die exacte milliseconde een eigendom in de onderneming hebt ingebracht, maar dan was het dus privé aan het begin van die milliseconde en belast in box 3.

 

Als je het graag in box 1 (in je onderneming wil hebben), en ook nog vóór 1-1-2013, zul je de aangifte van 2012 moeten wijzigen?

 

Wat is overigens de reden dat het nu nog niet in je onderneming zit, maar dat je het wel daar naar toe wil brengen? Bij de meeste zaken is het zo dat je bij aanschaf of bij eerste gebruik in de onderneming moet kiezen of het privé danwel zakelijk is en dat die keuze alleen onder bijzondere omstandigheden (enorme wijziging in het gebruik) te herroepen is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Plausibele omstandigheden zijn er natuurlijk best: Als je zakelijk een nieuwe computer koopt de oude naar prive brengen (als ie nog niet is afgeschreven) lijkt me iets veelvoorkomends, maar wellicht andersom ook wel.

 

Maar welk tijdstip je ook kiest, het valt altijd in EEN jaar. Of dat nou net het einde van 2012 of begin van 2013 is maakt daarin niet zoveel uit. Als he per abuis vergeten bent iets te vermelden in je aangifte over 2012 is het wellicht verstandiger die te corrigeren dan het ergens 'op het randje van 2013 binnen smokkelen'. Een verschil in bedrijfsvermogen tussen ultimo 2012 en begin 2013 is op zn minst vreemd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.