Beste,

Ik ben van plan een eigen onderneming te starten. Na veel onderzoeken en gegevens ben ik uiteindelijk bij de jaarrekening uitgekomen. De beginbalans, Resultatenrekening en Liquiditeitsrekening gaan me prima af, maar de eindbalans is niet in evenwicht. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Inventaris 23.000

Voorraad 11.000

Huurgarantie 9.000

Kas 1.000

Bank 831

Totaal 44.831

Vermogens ondernemers ??

Banklening (7%) 18.400

Onderhandse Lening (0%) 20.000

Crediteuren 10.430

Winstsaldo 9.732

Totaal 58562

De resultatenrekening geeft een winst van: 9732 euro en het eindsaldo van de liquiditeit is 831 waar ik met 88.000 begon. Het bedrijf kent een moeizame start, maar in het tweede jaar gaat dit uiteraard beter. Zou iemand mij kunnen helpen met het gelijk maken van de credit en debetzijde van de eindbalans? De controleberekening van het Eigen Vermogen geeft 732 euro. Wanneer ik met de controleberekening niet het Eigen vermogen pak, maar het vermogen wat op de bank staat aan de debet zijde, dan kom ik op een getal van 13732 uit. Dit getal is de exacte hoeveelheid wat ik tekort kom op de debetzijde van de eindbalans.

Met vriendelijke groet,

Sanchez el Tribo

Financieel_plan_2.xlsx

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44483-jaarrekening/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

De controleberekenign van het eigenvermogen, die steun ik wel.

EV (eind) = EV (begin) + resultaat - privé opnamen, ofwel

EV (eind) = 75k + 9.732 - 84k = 732.

Daarnaast zit er een formulefout in je liquiditeitsplanning, de personeelsuitgaven (slechts 500,- per maand, netjes hoor) worden niet meegenomen. Daarmee wordt het gat tussen debet en credit alleen maar groter, dat is dan wel weer jammer.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44483-jaarrekening/#findComment-455604
Delen op andere sites

• 0

Die controleberekening had ik inmiddels zelf ook gemaakt, maar ik kom maar niet uit op hetzelfde bedrag dat bij mijn EV staat. Hier loop ik dus op vast. Ik begrijp dus dat ik de personeelskosten niet op de liquiditeit moet zetten? Wij zijn van plan stagiaires te vragen bij ons te komen werken, vandaag de lage kosten. Natuurlijk staan wij 5 ondernemers zelf ook in de winkel en ons salaris valt onder Privé opnamens.

Bedankt voor je reactie overigens!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44483-jaarrekening/#findComment-455674
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar