Wie kan mij advies geven hoe ik de volgende vraagstukken in mijn boekhouding moet verwerken.
In 2013 ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Als hobby kocht ik altijd al lapjes stof in en vervolgens maakte ik daar diverse babyspullen van. Dit verkochte ik dan.
In 2013 ben ik daar een bedrijfje mee begonnen.
Onder ons huurhuis zit een grote ruimte. Dit is mijn werkkamer. Hier liggen al mijn spullen en mijn naaimachines.
Las ik dat ik recht heb op kostenaftrek, en dat de huurrecht tot mijn ondernemingsvermogen hoort.
Na het een berekening was de conclusie dat deze ruimte ¼ van het hele huis betreft.
Met andere woorden, onze huur is 750 euro per maand. Daarvan mag ik ¼ als kosten aftrekken.
Nu de vragen:
- Hoe activeer ik het huurrecht op mijn balans? Is dat de volgende boeking:
0141 Huurecht
Aan/ ……..??
- Mag ik nu 750 per maand aftrekken of ¼ van de 750 euro.
Welke boeking moet ik nu maken voor het aftrekken van deze kosten? Is dat:
4500 Huisvesting
Aan/ Prive ( ik betaal het via de priverekening ( 750 euro)
- De kosten van stroom, mag ik daar ook ¼ van aftrekken?
- De huur is BTW vrij. Het gebruik van stroom niet. Mag ik de btw van het gebruik van de stroom wel terugvragen?
- De boeking van het stroom, is dat:
4500 Huisvesting ( ¼ of geheel)
1501 BTW
Aan/ Prive
- Maakt het uit welk grootboeknummer ik gebruik? Nu heb ik zelf nummers aangemaakt in het programma.
- De waarde van mijn voorraad, bereken ik die op 31-12 voor de inkoopwaarde of verkoopprijs
Zover mijn vragen over het gebruik van mijn bedrijfsgedeelte.
Hier volgen nog een paar vragen over mijn auto, auto’s.
Voor mijn bedrijf heb ik een Financiale lease contract. Om stof in te kopen ga ik veel markten langs.
Ik betaal elke maand rente en aflossing.
Bij de aanschaf van de auto heb ik deze boeking gemaakt:
Activa
BTW
Aan Lening
Elke maand maak ik deze boeking bij het aflossen
Rente kosten
Lening
Aan/ Bank
Kloppen deze boekingen?
Ik heb er voor gekozen om geen kilometers bij te houden en rij ook prive in de auto.
De bijtelling betaal ik dan ook netjes.
Naast de bus heb ik ook een andere auto, deze is prive.
Nu heb ik ook wel eens tankbonnen van deze auto in mijn administratie gedaan.
Het mag natuurlijk niet.
Maar ik vraag me af hoe ze eigenlijk controleren of de tankbonnen die ik in mijn administratie doe wel alleen van mijn zakelijke auto zijn en niet van mijn prive auto.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Fransien1
Fransien1
Ondernemers, adviseurs,
Wie kan mij advies geven hoe ik de volgende vraagstukken in mijn boekhouding moet verwerken.
In 2013 ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Als hobby kocht ik altijd al lapjes stof in en vervolgens maakte ik daar diverse babyspullen van. Dit verkochte ik dan.
In 2013 ben ik daar een bedrijfje mee begonnen.
Onder ons huurhuis zit een grote ruimte. Dit is mijn werkkamer. Hier liggen al mijn spullen en mijn naaimachines.
Er zit een aparte ingang in.
Via deze site: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Las ik dat ik recht heb op kostenaftrek, en dat de huurrecht tot mijn ondernemingsvermogen hoort.
Na het een berekening was de conclusie dat deze ruimte ¼ van het hele huis betreft.
Met andere woorden, onze huur is 750 euro per maand. Daarvan mag ik ¼ als kosten aftrekken.
Nu de vragen:
- Hoe activeer ik het huurrecht op mijn balans? Is dat de volgende boeking:
0141 Huurecht
Aan/ ……..??
- Mag ik nu 750 per maand aftrekken of ¼ van de 750 euro.
Welke boeking moet ik nu maken voor het aftrekken van deze kosten? Is dat:
4500 Huisvesting
Aan/ Prive ( ik betaal het via de priverekening ( 750 euro)
- De kosten van stroom, mag ik daar ook ¼ van aftrekken?
- De huur is BTW vrij. Het gebruik van stroom niet. Mag ik de btw van het gebruik van de stroom wel terugvragen?
- De boeking van het stroom, is dat:
4500 Huisvesting ( ¼ of geheel)
1501 BTW
Aan/ Prive
- Maakt het uit welk grootboeknummer ik gebruik? Nu heb ik zelf nummers aangemaakt in het programma.
- De waarde van mijn voorraad, bereken ik die op 31-12 voor de inkoopwaarde of verkoopprijs
Zover mijn vragen over het gebruik van mijn bedrijfsgedeelte.
Hier volgen nog een paar vragen over mijn auto, auto’s.
Voor mijn bedrijf heb ik een Financiale lease contract. Om stof in te kopen ga ik veel markten langs.
Ik betaal elke maand rente en aflossing.
Bij de aanschaf van de auto heb ik deze boeking gemaakt:
Activa
BTW
Aan Lening
Elke maand maak ik deze boeking bij het aflossen
Rente kosten
Lening
Aan/ Bank
Kloppen deze boekingen?
Ik heb er voor gekozen om geen kilometers bij te houden en rij ook prive in de auto.
De bijtelling betaal ik dan ook netjes.
Naast de bus heb ik ook een andere auto, deze is prive.
Nu heb ik ook wel eens tankbonnen van deze auto in mijn administratie gedaan.
Het mag natuurlijk niet.
Maar ik vraag me af hoe ze eigenlijk controleren of de tankbonnen die ik in mijn administratie doe wel alleen van mijn zakelijke auto zijn en niet van mijn prive auto.
Fijne zondag.
Groetjes Fransien
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44745-boekingen-werkruimte-en-autos/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag