• 0

Ondernemers, adviseurs,

Wie kan mij advies geven hoe ik de volgende vraagstukken in mijn boekhouding moet verwerken.

In 2013 ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Als hobby kocht ik altijd al lapjes stof in en vervolgens maakte ik daar diverse babyspullen van. Dit verkochte ik dan.

In 2013 ben ik daar een bedrijfje mee begonnen.

Onder ons huurhuis zit een grote ruimte. Dit is mijn werkkamer. Hier liggen al mijn spullen en mijn naaimachines.

Er zit een aparte ingang in.

Via deze site: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Las ik dat ik recht heb op kostenaftrek, en dat de huurrecht tot mijn ondernemingsvermogen hoort.

Na het een berekening was de conclusie dat deze ruimte ¼ van het hele huis betreft.

Met andere woorden, onze huur is 750 euro per maand. Daarvan mag ik ¼ als kosten aftrekken.

Nu de vragen:

- Hoe activeer ik het huurrecht op mijn balans? Is dat de volgende boeking:

0141 Huurecht

Aan/ ……..??

- Mag ik nu 750 per maand aftrekken of ¼ van de 750 euro.

Welke boeking moet ik nu maken voor het aftrekken van deze kosten? Is dat:

4500 Huisvesting

Aan/ Prive ( ik betaal het via de priverekening ( 750 euro)

- De kosten van stroom, mag ik daar ook ¼ van aftrekken?

- De huur is BTW vrij. Het gebruik van stroom niet. Mag ik de btw van het gebruik van de stroom wel terugvragen?

- De boeking van het stroom, is dat:

4500 Huisvesting ( ¼ of geheel)

1501 BTW

Aan/ Prive

- Maakt het uit welk grootboeknummer ik gebruik? Nu heb ik zelf nummers aangemaakt in het programma.

- De waarde van mijn voorraad, bereken ik die op 31-12 voor de inkoopwaarde of verkoopprijs

Zover mijn vragen over het gebruik van mijn bedrijfsgedeelte.

Hier volgen nog een paar vragen over mijn auto, auto’s.

Voor mijn bedrijf heb ik een Financiale lease contract. Om stof in te kopen ga ik veel markten langs.

Ik betaal elke maand rente en aflossing.

Bij de aanschaf van de auto heb ik deze boeking gemaakt:

Activa

BTW

Aan Lening

Elke maand maak ik deze boeking bij het aflossen

Rente kosten

Lening

Aan/ Bank

Kloppen deze boekingen?

Ik heb er voor gekozen om geen kilometers bij te houden en rij ook prive in de auto.

De bijtelling betaal ik dan ook netjes.

Naast de bus heb ik ook een andere auto, deze is prive.

Nu heb ik ook wel eens tankbonnen van deze auto in mijn administratie gedaan.

Het mag natuurlijk niet.

Maar ik vraag me af hoe ze eigenlijk controleren of de tankbonnen die ik in mijn administratie doe wel alleen van mijn zakelijke auto zijn en niet van mijn prive auto.

Fijne zondag.

Groetjes Fransien

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44745-boekingen-werkruimte-en-autos/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

- Mag ik nu 750 per maand aftrekken of ¼ van de 750 euro.

Welke boeking moet ik nu maken voor het aftrekken van deze kosten? Is dat:

4500 Huisvesting

Aan/ Prive ( ik betaal het via de priverekening ( 750 euro)

Ja, je mag uitgaan van € 750,00 en de boeking is juist.

Er moet wel gecorrigeerd worden voor het privégebruik van de woning, dit is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning maar is vermoedelijk 1,5% van deze waarde. Zie de belastingdienst.

- De kosten van stroom, mag ik daar ook ¼ van aftrekken?

Nee, die mag je voor 100% aftrekken, de hele woning is immers zakelijk,

- De huur is BTW vrij. Het gebruik van stroom niet. Mag ik de btw van het gebruik van de stroom wel terugvragen

- De boeking van het stroom, is dat:

4500 Huisvesting ( ¼ of geheel)

1501 BTW

Aan/ Prive

Het is te beargumenteren dat je 25% van de voorbelasting terug kunt vorderen.

- Maakt het uit welk grootboeknummer ik gebruik? Nu heb ik zelf nummers aangemaakt in het programma.

Hier ben je vrij in.

- De waarde van mijn voorraad, bereken ik die op 31-12 voor de inkoopwaarde of verkoopprijs

Uitgangspunt is waarderen tegen the lower of cost or market, dus tegen de laagste waarde van of de toenmalige inkoopprijs of de huidige inkoopprijs. Houd er rekening mee dat er regelingen zijn voor de afwaardering of demodatie van incourante goederen als deze modegevoelig zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Dankje!

Dit resultaat kwam er bij mij uit:

U hebt recht op kostenaftrek

In deze situatie hoort uw werkruimte tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:

Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemingsvermogen.

Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.

U kunt jaarlijks kosten voor de werkruimte aftrekken.

Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.

Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. U rekent dat deel bij de winst.

Voorbeeld: Stel u gebruikt 1/3 deel van uw woning voor de onderneming. U rekent in dat geval ook 1/3 deel van de huurtoeslag tot de winst.

Ik lees nergens dat ik voor het privegebruik een bijtelling moet betalen. De werkruimte hoort bij mijn onderneming. Toch niet het hele huis.

Als ik jou verhaal zo lees mag ik het gehele bedrag van onze huur aftrekken inclusief de stroom.

Wij wonen in een huis met 3 verdiepingen.

Als bijtelling betaal ik dan 1,5% van 157000. Dat is 2355.

De kosten zijn: 12x 750 is 9000.

Daar komt de stroom nog bij.

Kun jij of iemand bevestigen dat dit mag?

En wat is de boeking voor het huurrecht?

En voor welk bedrag?

• 0

Ik weet natuurlijk niet wat jij hebt ingevuld, maar als ik wat standaardgegevens invul (zie bijlage) kom ik op het volgende:

U hebt recht op kostenaftrek

U rekent het huurrecht van uw pand tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:

- Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.

- Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming

- U kunt jaarlijks kosten aftrekken.

- U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.

- Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

Wat heb jij anders ingevuld dan ik? Bovenstaande is namelijk volledig conform de nu geldige jurisprudentie.

Huurrecht_zakelijk.pdf

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

• 0

Ik zie het al.

Jij hebt aangegeven dat ik geen zelfstandige ruimte heb.

Dit heb ik wel.

Het onderste deel van mijn woning heeft een aparte ingang.

En daar is mijn werkruimte. Daar zit ik voor meer dan 90%.

Nu staat er dat ik recht heb op huurrecht van de werkruimte.

En nu snap ik niet hoe ik dit moet activeren.

En wat ik wel en niet mag aftrekken.

• 0

Jij hebt aangegeven dat ik geen zelfstandige ruimte heb.

Dit heb ik wel.

Het onderste deel van mijn woning heeft een aparte ingang.

En daar is mijn werkruimte. Daar zit ik voor meer dan 90%.

De vraag is of deze ruimte zelfstandig als werkruimte te verhuren zou zijn. Dit betekent inderdaad dat er een aparte ingang moet zijn. Maar bijvootbeeld ook dat er sanitaire voorzieningen zijn, stromend water, verwarming etc. Is dat ook het geval, of hebben we het hier over een soort bergruimte die toevallig ook van buiten af te bereiken is. Is deze ruimte ook vanuit de woning te bereiken of moet je buitenom om er te komen?

• 0

Ik twijfel nu ook. De ruimte is wel te bereiken via de woning.

Er zit ook geen wc in.

In mijn geval is het ook aantrekkelijker om 1,5% van de woz als bijtelling te nemen dan het werkelijke waarde van alleen de werkruimte te activeren.

Is het niet erg raar dat dit kan Dennis. Ik woon met twee kinderen en een man in een huurhuis.

Omdat ik voor meer dan 10% de woning zakelijk gebruik mag ik alle huurkosten aftrekken.

Als correctie moet ik een klein bedrag corrigeren.

Welke kosten kan ik nog meer aftrekken?

Stroom, water, gas?

De correctie, moet ik die pas in de aangifte aangeven?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar