• 0

Belastingaangifte - hoe te leren?

Beste allemaal,

Ik ben inmiddels voor het 3e jaar zelfstandig ondernemer. De afgelopen twee jaar heb ik mijn belastingaangiften laten doen omdat ik er steeds maar weer niet uit kon komen hoe ik het in moest vullen. Ik hoopte er met een voorbeeldje wel uit te kunnen komen. Dus al voordat ik de aangifte kon downloaden heb ik mbv de gegevens van mijn aangifte van vorig jaar het e.e.a. op een rijtje gezet. Gisteren kon ik het biljet downloaden en ben ik ermee aan de slag gegaan. Na anderhalve dag bezig te zijn geweest, kom ik er maar niet uit wat ik fout heb ingevuld. Ik krijg steeds de bekende melding "saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo winst- en verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen". Ik heb echt al van alles geprobeerd en heb zelf echt het idee dat het goed is ingevuld en snap niet waar de fout toch zit. Ik wil het graag zelf leren doen. Is er iemand die mij op weg kan en wil helpen ?

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom ondernemers hun eigen belastingaangifte zouden willen doen. Er zijn mensen en bedrijven die dat zoveel beter en goedkoper kunnen dan jij.

Veel ondernemers die zich op HL met boekhoudproblemen melden zien naar mijn mening inderdaad niet of pas laat in dat ze zelf de kennis niet hebben, of ze denken "hoe moeilijk kan het zijn". Velen beginnen met ondernemen zonder de benodigde vaardigheden en sommigen lopen dan ergens tegenaan.

Ik ben het met je eens dat (te)mveel ondernemers het onterecht zelf willen doen, maar dat geldt niet voor iedereen. Met de juiste kennis en goede software is de BTW-aangifte zo gedaan en met iets meer moeite kan ook de IB-aangifte door velen zelf ingediend worden.

 

Zelf doe ik om meerdere redenen m'n eigen boekhouding en aangiftes:

1. Ik denk dat ik het zelf kan doordat ik het geleerd heb tijdens opleiding en aanvullende cursus. Ik heb dit de eerste jaren laten controleren door een boekhouder.

2. Ik heb gedurende het jaar tussen de bedrijven door voldoende tijd om het zelf te doen. Ik heb zelfs nog tijd om anderen hier van tips te voorzien! ;-)

3. Ik wil zelf in realtime bovenop m'n cijfers zitten. Maanden wachten op de boekhouder voor een jaarrekening vind ik niet fijn. Vóór april zelf indienen wel.

4. Ik hou van financiën en krijg er zeker geen hartkloppingen van. Via HL en andere media blijf ik op de hoogte en kende ik de FOR en andere regelingen al voor ik begon als zelfstandige.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een zelfstandige gastouder en heb twee jaar achter elkaar mijn belastingaangifte laten doen. Ik heb er niet heel veel verstand wel, maar wel genoeg om tot de ontdekking te zijn gekomen dat er tot twee keer toe fouten zijn gemaakt. Niet omdat het nou zo moelijk is, maar eerder omdat mijn administratie/boekhouding/aangifte vrij eenvoudig is, dat het gewoon met de Franse slag is ingevuld. En daarom doe ik het nu liever zelf. Daarbij heb ik het ook liever zelf in handen, ik kan er nog eens extra tijd in steken om te kijken of alles fout is en dat kost me dan geen 60 euro per uur. Verder vind ik het uitstel aanvragen maar niks, ik wilde het zo snel mogelijk ingestuurd hebben.

Het heeft me wel wat avonduurtjes gekost om uit te vinden hoe het precies in elkaar steekt, maar zoals ik al zei, voor mij was het gelukkig niet zo ingewikkeld. Maar de meeste ondernemingen zitten wel wat ingewikkelder in elkaar en dan is het vaak wel verstandiger om het te laten doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.