Rietjeeee Geplaatst: 27 februari 2014 Rietjeeee 3 0 Geplaatst: 27 februari 2014 Hallo en goedemorgen. Ik wil graag wat hulp voor mijn aangifte. Eind 2012 is mijn bedrijf gestaakt door mijn toenmalige boekhouder. De reden was dat ik bijna geen omzet meer behaalde en steeds meer kosten had. Ik maakte kunst en krijg voor een bezigheidstherapie een kleine vergoeding. De waarde van de voorraad op 31-12-2012 wat mijn schilderijen waren zijn naar prive gegaan. De waarde is altijd als verkoopwaarde op de balans gezet. Mijn BTW nummer is ook stopgezet eind 2012. Omdat ik nu mijn administratie niet meer wil uitbesteden ben ik benieuwd wat ik nu wel en niet moet doen. Na het stoppen van mijn bedrijfje ben ik wel verder gegaan met het maken van kunst en het geven van therapie. Ik verkoop alleen bijna niks meer. De inkomsten uit de therapie is zo’n 200 per maand. De kosten hiervoor zijn zo’n 50 euro. In 2013 heb ik meer kosten gehad dan inkomsten voor de kunst. Moet ik nog een administratie gaan bijhouden? Stel dat ik meer kosten heb dan uitgaven. Is dit dan aftrekbaar? Moet ik dit aangeven? Stel ik verkoop nu een schilderij welke naar prive is gegaan in 2012. Moet ik hier dan wel belasting over betalen? Het laatste wat ik niet snap is waarom ik geen btw nummer meer heb. Hoef ik geen btw af te dragen nu ik ben uitgeschreven? Het is toch niet eerlijk dat ik geen btw kan terugvragen? Ik heb meer btw uitgegeven dan dat er binnen is gekomen. Kan er iemand mij een advies geven van hoe ik mijn administratie moet gaan bijhouden en wat ik moet doen met de btw Gr. Riet [titel verduidelijkt - mod] Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/ Delen op andere sites More sharing options...
0 VNIS Geplaatst: 27 februari 2014 VNIS 582 33 Geplaatst: 27 februari 2014 Goede middag Riet. Ik vermoed dat je boekhouder je heeft willen helpen met de doorhaling van de inschrijving. Wellicht om kosten voor een boekhouder te besparen ? Ik kom dit in mijn praktijk wel meer tegen. Echter eenieder die deel neemt aan het economisch proces dient ingeschreven te staan bij de KvK. Nu is de eerste vraag die bij mij op komt. Is het geven van therapie een loondienst functie of een activiteit als onderneemster, met eventueel vrijstelling van BTW ? Indien we er vanuit gaan dat deze inkomsten als inkomen uit onderneming met BTW aan te merken zijn dan moet je zonder meer weer een inschrijving verzorgen, (M.i. vanaf 01-01-2013.) Voor deze activiteit moet je zonder meer een, beperkte, administratie bijhouden. Indien nu de kosten die gemaakt zijn in 2013 ook betrekking hebben op je schilderijen dan dien je bij verkoop ook BTW in rekening te brengen en af te dragen c.q. te verrekenen met de BTW uit inkoop / kosten. (Vermoedelijk zal het niet snel tot afdracht van BTW komen door gebruikmaking van de KOR regeling. ) Je geeft aan dat je kosten hebt gemaakt voor je schilderijen. Om deze kosten in de aangifte mee te nemen dien je ook een "reele" waarde aan de voorraad nieuwe schilderijen toe te kennen en deze waarde in mindering brengen op de kosten. Het lijkt mij niet overbodig om een en ander eens rustig te bespreken met een deskundige. (In mijn praktijk stel ik mensen met soortgelijke vragen in de gelegenheid om tijdens een spreekuur deze zaken voor te leggen. Wellicht dat er in je omgeving ook een dergelijke mogelijkheid bestaat ? Met vriendelijke groet, Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/#findComment-459752 Delen op andere sites More sharing options...
0 Rietjeeee Geplaatst: 27 februari 2014 Auteur Rietjeeee 3 0 Geplaatst: 27 februari 2014 Hallo Eigenlijk ben ik hier gekomen voor advies. Kost me teveel geld elke keer. De les/ therapie die ik geef zal wel belast zijn. Volgens mij tegen 21%. De lessen vallen onder bezigheidstherapie. Ik ben dus geen lerares. Er is me iets verteld over het feit dat ik geen btw hoef aan te geven omdat ik altijd onder een bedrag blijf. Ook gaf de boekhouder aan dat ik alleen de inkomsten moet bijhouden en de uitgaven. Wellicht kan iemand me weer wat verder helpen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/#findComment-459795 Delen op andere sites More sharing options...
0 VNIS Geplaatst: 27 februari 2014 VNIS 582 33 Geplaatst: 27 februari 2014 Dag Riet. Ik zal het wat anders weergeven: Ja je moet ingeschreven staan bij de KvK. Daarmede ben je ook BTW plichtig. Je hoeft, vermoedelijk, geen BTW af te dragen omdat je gebruik mag maken van de KOR Kleine Ondernemers Regeling. Je moet wel een boekhouding bijhouden waarin ook de BTW berekend wordt. Als je alle kosten in mindering brengt op het inkomen en geen rekening houdt met de waarde van de schilderijen die ermee gemaakt zijn dan is dat niet correct. Met vriendelijke groet. (P.S. het spreekuur waar ik op doel is bij mij gratis.) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/#findComment-459799 Delen op andere sites More sharing options...
0 Rietjeeee Geplaatst: 27 februari 2014 Auteur Rietjeeee 3 0 Geplaatst: 27 februari 2014 Ik las ergens op de site van de belasting dat ik ook als freelancer aangemerkt kan worden. Ik geef dus soms wat therapie voor een kleine vergoeding. Kunst verkoop ik waarschijnlijk toch niet meer. Kan ik dan niet de inkomsten als freelancer zien en gewoon een particuliere aangifte doen? Op de factuur kan ik neerzetten dat ik geen btw hoef te rekenen toch? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/wie_moeten_een_btw_administratie_bijhouden/ontheffing_administratieve_verplichtingen/ontheffing_administratieve_verplichtingen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/#findComment-459805 Delen op andere sites More sharing options...
0 VNIS Geplaatst: 28 februari 2014 VNIS 582 33 Geplaatst: 28 februari 2014 Goede morgen Riet, In je eerste bericht gaf je aan dat je BTW terug wilde vorderen. Indien je een ontheffing van administratieve verplichting hebt aangevraagd en verkregen vervalt ook het recht op teruggave. De mogelijkheid bestaat inderdaad. Met vriendelijek groet. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/#findComment-459856 Delen op andere sites More sharing options...
Rietjeeee
Rietjeeee
Hallo en goedemorgen.
Ik wil graag wat hulp voor mijn aangifte.
Eind 2012 is mijn bedrijf gestaakt door mijn toenmalige boekhouder.
De reden was dat ik bijna geen omzet meer behaalde en steeds meer kosten had.
Ik maakte kunst en krijg voor een bezigheidstherapie een kleine vergoeding.
De waarde van de voorraad op 31-12-2012 wat mijn schilderijen waren zijn naar prive gegaan.
De waarde is altijd als verkoopwaarde op de balans gezet.
Mijn BTW nummer is ook stopgezet eind 2012.
Omdat ik nu mijn administratie niet meer wil uitbesteden ben ik benieuwd wat ik nu wel en niet moet doen.
Na het stoppen van mijn bedrijfje ben ik wel verder gegaan met het maken van kunst en het geven van therapie. Ik verkoop alleen bijna niks meer.
De inkomsten uit de therapie is zo’n 200 per maand. De kosten hiervoor zijn zo’n 50 euro.
In 2013 heb ik meer kosten gehad dan inkomsten voor de kunst.
Moet ik nog een administratie gaan bijhouden? Stel dat ik meer kosten heb dan uitgaven. Is dit dan aftrekbaar? Moet ik dit aangeven?
Stel ik verkoop nu een schilderij welke naar prive is gegaan in 2012.
Moet ik hier dan wel belasting over betalen?
Het laatste wat ik niet snap is waarom ik geen btw nummer meer heb.
Hoef ik geen btw af te dragen nu ik ben uitgeschreven?
Het is toch niet eerlijk dat ik geen btw kan terugvragen? Ik heb meer btw uitgegeven dan dat er binnen is gekomen.
Kan er iemand mij een advies geven van hoe ik mijn administratie moet gaan bijhouden en wat ik moet doen met de btw
Gr. Riet
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44982-boekhouding-van-gestaakt-bedrijf/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag