• 0

Ondernemingsvermogen in belastingaangifte?

Beste,

 

Allereerst bedankt dat ik deze vraag mag stellen en alvast dank voor het antwoord.

 

Op het forum en internet heb ik reeds gezocht maar geen duidelijk antwoord gevonden.

Ik doe zelf mijn aangifte, voor mijn eenmanszaak.

 

Nu loop ik tegen het volgende aan.

 

Bij "de onderneming" moet je het ondernemersvermogen invullen.

 

Laat zeggen dat het ondernemersvermogen vorig jaar 5000 euro was, alleen heb ik 500 euro aan privé ontrekkingen gedaan en ook opgegeven.

 

Wat is nu het ondernemers vermogen wat ingevuld moet worden?

 

5000,-

 

of

 

5000,- min 500,- = 4500,-

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

 

Nogmaals dank.

 

Groet Dave

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met ondernemersvermogen wordt het eigen vermogen (EV) in de balans bedoeld.

Heb je je boekhouding op orde?

 

EV(eind)=EV(begin)-opnamen+stortingen+resultaat.

 

Je EV bereken je dus door uit te gaan van het beginvermogen, de privé opnamen en -stortingen en het resultaat.

Ben je in 2013 begonnen? Dan was je beginvermogen waarschijnlijk 0.

 

Eerst moet je dus bepalen wat het resultaat is en daarbij is een kloppende boekhouding eigenlijk onmisbaar. Naast een vergelijking van activa met passiva zit in de aangifte software nog een controlepunt, dus alles moet kloppen om de aangifte te kunnen indienen.

 

Zegt dit je allemaal niets en heb je geen kloppende boekhouding, dan doe je er goed aan om er iemand bij te halen die er wat meer verstand van heeft. Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht.

 

Zoals reeds aangegeven is dit niet mijn eerste jaar.

 

Mijn probleem is namelijk (als ik het goed begrepen heb) dat het ondernemingsvermogen het totale bedrag is + de priveontrekkingen want deze tellen immers ook mee.

 

Maar als ik de prive ontrekkingen nu nog maals bij het ondernemersvermogen tel moet je er weer belasting over betalen.

 

Laat zeggen dat het ondernemersvermogen vorig jaar 5000 euro was, alleen heb ik vorig jaar 500 euro aan privé ontrekkingen gedaan en ook opgegeven.

 

Wat is nu het ondernemers vermogen wat ingevuld moet worden?

 

5000,-

 

of

 

5000,- min 500,- = 4500,-

 

 

Alvast dank.

Link naar reactie
  • 0

Geen dank, fijn dat het duidelijk is.

 

@dave: Geen idee wat je bedoelt met "zoals reeds aangegeven", want daar zie ik in je openingspost niets van terug.

Misschien bedoel je met "dit jaar" 2014 of bedoel je met "vorig jaar" juist 2012? Maakt verder niet uit. Je bent er uit...

 

Nog even voor alle andere lezers: je betaalt belasting over je resultaat, niet over de privé-opnames of stortingen. Je eigen vermogen op de eindbalans wordt ook bepaald door dat resultaat. In het voorbeeld dat Dave geeft ontbreekt het resultaat...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.