• 0

Nederlandse webwinkel bij emigratie

Hallo, ik weet dat er al meerdere berichten zijn geweest hierover. De laatste berichten zijn echter al enkele jaren oud en ik heb het antwoord nog niet gevonden.

 

Mijn vrouw heeft al bijna 5 jaar een eenmanszaak. Zij maakt zelf sierraden en verkoopt deze via haar webwinkel. Een half jaar geleden zijn wij geëmigreerd (binnen de EU) ivm mijn werk. Voordat wij verhuisde hebben we contact gehad met een 'adviseur', omdat mijn vrouw haar onderneming aan wilde houden. Hij heeft ons destijds laten weten dat het geen probleem is om de Nederlandse onderneming aan te houden, terwijl (een deel van) de activiteiten in het buitenland plaatsvinden. Argumentatie was dat de deelproducten in NL ingekocht worden en aan Nederlandse consumenten worden verkocht via een Nederlandse website. Zijn advies daarbij was dat ik al mijn activiteiten zou verplaatsen naar het buitenland (ziektekosten, IB, etc.), terwijl mijn vrouw ook in Nederland haar zorgverzekering in NL aan kon houden en ook IB doen. Voor de GBA zijn wij beide geemigreerd.

 

Nu zij personeel in Nederland aan wil nemen via payroll, komen er enkele onverwachte dingen naar boven. Een contactpersoon bij de KvK vertelde haar vandaag dat wat zij doet, niet kan/mag. Aangezien wij in het buitenland wonen schijnt zij haar Nederlandse onderneming niet aan te mogen, omdat de activiteiten niet in Nederland plaatsvinden. Er is destijds een adreswijziging doorgegeven, maar geen reactie op geweest.

 

De vraag is nu een beetje wat kan en/of verstandig is:

- GBA inschrijving voor mijn vrouw bij haar ouders?

- Buitenlandse onderneming erbij en 'interne' administratie gaan voeren?

- Nederlandse onderneming opheffen en buitenlandse onderneming starten?

- ...?

 

Gezien de eerdere vragen heb ik volgens mij alle belangrijke factoren wel vermeld, mocht dit niet zo zijn geef ik deze graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hij heeft ons destijds laten weten dat het geen probleem is om de Nederlandse onderneming aan te houden, terwijl (een deel van) de activiteiten in het buitenland plaatsvinden. Argumentatie was dat de deelproducten in NL ingekocht worden en aan Nederlandse consumenten worden verkocht via een Nederlandse website.

 

Inkoop in NL van halffabrikaten zegt natuurljk niets over de vestigingsplaats van de onderneming. En een Nederlandse website, tja, dat zegt natuurlijk helemaal niets. Als ik mijn website die eindigt op .com laat hosten in Noorwegen, heb ik dan een Noorse website?

 

Waar het om gaat is of er een vaste inrichting in Nederland is. Een website kwalificeert hoe dan ook niet als vaste inrichting. Conclusie, de winst van de onderneming is belast in het land waar de ondernemer woonachtig is, in dit geval dus niet Nederland. Dat staat overigens los van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

Zijn advies daarbij was dat ik al mijn activiteiten zou verplaatsen naar het buitenland (ziektekosten, IB, etc.), terwijl mijn vrouw ook in Nederland haar zorgverzekering in NL aan kon houden en ook IB doen. Voor de GBA zijn wij beide geemigreerd.

 

De zorgverzekeringswet is van toepassing voor mensen die ook AWBZ betalen. Gezien het feit dat de wint volledig buiten Nederland belast is is er ook geen sprake van het betalen van AWBZ-premie en dus ook geen zorgverzekering in Nederland. Wat je daar mee zou opschieten ontgaat mij ook, de NL zorgverzekering is wellicht nominaal niet hoog, maar met de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet is er in het buitenland vast wel tegen een concurrerend tarief een zorgverzekering af te sluiten - voor zover ze al niet op jouw polis meeverzekerd kan worden.

 

Nu zij personeel in Nederland aan wil nemen via payroll, komen er enkele onverwachte dingen naar boven. Een contactpersoon bij de KvK vertelde haar vandaag dat wat zij doet, niet kan/mag.

 

Hoe kom je bij de KvK terecht als je personeel via de payroll aan wilt nemen? Overigens is het heel goed mogelijk om wel in het buitenland gevestigd te zijn en toch een Nederlands BTW-nummer te hebben. Dat lijkt mij het meest relevant bij het inhuren via een payrollorganisatie.

 

Aangezien wij in het buitenland wonen schijnt zij haar Nederlandse onderneming niet aan te mogen, omdat de activiteiten niet in Nederland plaatsvinden. Er is destijds een adreswijziging doorgegeven, maar geen reactie op geweest.

 

Er is inderdaad niet langer sprake van een Nederlandse onderneming. Maar je mag natuurlijk gewoon actief zijn in Nederland en ook ingeschreven zijn in de Nederlandse Kamer van Koophandel. Hiervoor is het hebben van een vaste inrichting geen vereiste.

 

De vraag is nu een beetje wat kan en/of verstandig is:

- GBA inschrijving voor mijn vrouw bij haar ouders?

 

Als je fraude wilt plegen is dat inderdaad de weg... Er zou in dat geval namelijk ook ten onrechte onder meer AOW opgebouwd worden.

 

- Buitenlandse onderneming erbij en 'interne' administratie gaan voeren?

 

Niet erbij, er is gewoon een onderneming buiten Nederland en geen onderneming meer in Nederland. Aangifte verloopt gewoon in het land van vestiging.

 

- Nederlandse onderneming opheffen en buitenlandse onderneming starten?

 

De jure is dat met de emigratie gebeurt.

 

Wat ik zou doen is contact opnemen met een fiscalist in het land van vestiging. Als moderator kan ik zien vanaf welk land jij communiceert met HigerLevel en het lijkt mij dat dat daar goed geregeld is. Afhankelijk van de adviezen van deze fiscalist kan dit met de Nederlandse Belastindienst (eventueel met behulp van een Nederlandse fiscalist) afgestemd worden. Aanmodderen zoals je nu doet heeft zeker niet de voorkeur.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.