• 0

Checklist uitzenden expat

Ik heb een verkoper in vaste dienst waar ik heel blij mee ben.

Echter heeft hij aangegeven dat hij dit jaar gaat emigreren naar Slovenië.

Maar hij zou ook heel graag voor mij willen blijven werken.

Aangezien zijn verkoopgebied ook in die regio ligt wil ik hem de kans geven..

In eerste instantie zijn we aan het kijken om het in een expat jasje te hangen.

 

Ik wil de werknemer wel behouden maar niet tegen elke kost.

Ik ben bang voor verborgen kosten en risico's.

 

Ben ik bijvoorbeeld in Slovenië belastingplichtig wordt voor de winstbelasting als ik daar kantoorruimte huur?

Of kan de werknemer bij een arbeidsconflict met succes een beroep kan doen op het Sloveense arbeidsrecht als dat voor hem gunstiger zou uitvallen?

Wat doen we met de auto van de zaak? Hij heeft namelijk ter plekke ook vervoer nodig maar mag hij dan rondrijden met een Nederlands kenteken?

 

Eigenlijk ben ik op zoek naar een checklist Expat voor Dummies. :)

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk ben ik op zoek naar een checklist Expat voor Dummies. :)

 

Dan kun je lang zoeken ;)

De materie is veel te omvattend en te complex om in een checklist te vatten.

 

Ik heb een verkoper in vaste dienst waar ik heel blij mee ben.

Echter heeft hij aangegeven dat hij dit jaar gaat emigreren naar Slovenië.

Maar hij zou ook heel graag voor mij willen blijven werken.

Aangezien zijn verkoopgebied ook in die regio ligt wil ik hem de kans geven..

 

Als ik dit zo lees zou ik niet zozeer denken in hem de kans geven maar in hoe behoud ik een medewerker waar ik heel blij mee ben.

 

In eerste instantie zijn we aan het kijken om het in een expat jasje te hangen.

 

En wat versta jij onder een "expat jasje"?

 

Ik wil de werknemer wel behouden maar niet tegen elke kost. Ik ben bang voor verborgen kosten en risico's.

 

En daarom is het heel verstandig om advies op maat in te gaan winnen.

 

Ben ik bijvoorbeeld in Slovenië belastingplichtig wordt voor de winstbelasting als ik daar kantoorruimte huur?

Goede vraag, het antwoord zal mede afhankelijk zal zijn van het Sloveens recht, het belastingverdrag tussen Nederland en Slovenië en de exacte activiteiten die in Slovenië ontplooit worden.

 

Of kan de werknemer bij een arbeidsconflict met succes een beroep kan doen op het Sloveense arbeidsrecht als dat voor hem gunstiger zou uitvallen?

Ook een goede vraag. Vermoedelijk zal een beroep op het Sloveens arbeidsrecht niet zo'n vaart lopen, maar bij een eventueel conflict kun je wel geconfronteerd worden meteen rechtszaak in Slovenië waar een Sloveense rechter op basis van het Nederlandse arbeidsrecht een vonnis zal kunnen vellen. Wederom casusspecifiek en schreeuwt om een advies op maat.

 

Wat doen we met de auto van de zaak? Hij heeft namelijk ter plekke ook vervoer nodig maar mag hij dan rondrijden met een Nederlands kenteken?

En waarom zou hij daar niet rondrijden met een Sloveens kenteken? Tja, wederom een vraag op het gebied van het Sloveens fiscaal recht.

 

Jij bent op zoek naar een adviseur die thuis is in Sloveens recht en ervaring heeft met grensoverschreidend arbeidsrecht. Geloof mij, hier zelf gaan dokteren is een recept om geconfronteerd te worden met verborgen kosten en risico's.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even een werknemer in het buitenland plaatsen is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Als een werknemer voorgoed gaat emigreren dan gelden andere regels dan bij een tijdelijke stationering.

Een expat uitzending is aan een maximum duur verbonden.

Ik ben nu heel blij met mijn werknemer maar ik heb genoeg meegemaakt om te weten dat zoiets heel snel kan omslaan.

 

Ik ben geen voorstander van thuiswerken en een werknemer in het buitenland hebben is nog eens een overtreffende trap.

Maar ondernemen is risico nemen dus gaan we het avontuur aan.

 

Gisteren had ik wat mensen van BDO legal over de vloer. BDO is mijn huis accountant en het voordeel is dat ze vestigingen over de hele wereld hebben waaronder in Slovenië. Zij gaan nu deze case behandelen.

 

Wat betreft de auto, die is net een jaar geleden aangeschaft. (Wij hebben het wagenpark in eigen beheer)

Toch weer zonde van het geld om deze auto te verkopen en weer een nieuwe aan te schaffen in Slovenië.

 

Maar ik ben benieuwd waar de juristen van BDO mee aan gaan komen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.