• 0

KOR vraag

Ik boek al jaren de KOR aan het eind van het jaar, maar nu ik mijn administratie vlak voor de belastingaangifte nog even controleer, zie ik, dat ik dat ben vergeten. Geen probleem, dacht ik. De KOR pas je toe door de verschuldigde BTW te verminderen met het toegestane bedrag en dat naar omzet te boeken.

 

Ik weet ineens niet meer hoe dat moet.

 

Ik heb in mijn balans onder BELASTINGEN EN SOC.LASTEN staan:

BTW verkoop hoog

BTW inkoop hoog

BTW betaald bij i8nklaring

Omzet belasting betaald

BTW kleine ondernemers regeling ( met een bedrag van 0)

 

Daarna pas ik de KOR toe, door een boeking via memoriaal.

Ik boek in Memoriaal:

 

Toepassing KOR,

Kleine ondernemersregeling BTW

€1234

Credit

BTW Geen

 

+

 

Toepassing KOR,

BTW Kleine ondernemersregeling

€1234

Debet

BTW Geen

 

Daarna staat op de balans het verschuldige bedrag aan belastingen €1234 lager.

 

In de resultaten rekening (V&W) is €1234 toegevoegd aan de bedrijfsopbrengsten:

Overige bedrijfsopbrengst

Kleine ondernemersregeling BTW €1234

Overige bedrijfsopbrengsten Totaal €1234,-

 

::)Ik vraag me af, of dit wel goed is. Ik heb namelijk niks geboekt via Omzet.

Is het simpeler dan ik dacht, of vergeet ik iets? ???

 

::)Het bedrag is natuurlijk fictief.

Ik heb het bedrag geboekt dat ik verschuldigd was zonder toepassing van de KOR.

Of moet ik het bedrag nemen dat bij de belastingdienst in de tabel staat voor de regeling?

 

Ik hoop dat een andere forumbezoeker vandaag een helderder hoofd heeft dan ik. :-\

 

 

Mod edit: referenties aan een ernstige ziekte zijn niet nodig en niet grappig. Verwijderd uit topictitel en post

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het inderdaad zo simpel.

De KOR-vermindering is geen omzet, het is een vermindering van de te betalen omzetbelasting.

In de aangifte inkomstenbelasting vul je dit in onder 'overige opbrengsten'.

 

Aangezien je fictieve cijfers neerzet, kan ik niks zeggen over de vraag of je recht hebt op de KOR, maar dat was ook je vraag niet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nog een KOR vraag:

 

Bij de BTW aangifte bleek dat ik voor niet betaalde BTW over import, nog op een te betalen BTW bedrag uitkom van een paar tientjes.

 

Ik heb nog ruimte in de KOR toepassing, dus heb ik in de BTW aangifte de KOR met die paar tientjes verhoogd.

Ik hoef nu geen BTW bij te betalen.

 

Maar nu de IB aangifte.

Allereerst moet ik die verhoging van het KOR bedrag in mijn boekhouding en in de IB aangifte verhogen. Het KOR bedrag verhogen is geen probleem.

 

Maar ook het niet betaalde en kennelijk wel verschuldigde BTW bedrag moet ik in de boekhouding en de IB aangifte verwerken.

Dat bedrag aan verschuldigde BTW staat nergens op factuur, ik heb het niet per kas betaald en niet per bank.

Dan denk ik aan een memoriaal boeking, maar die moet in balans zijn.

Of boek ik het als negatieve betaling bij inklaring? Zonder betaling maar toch via kas of bank?

 

???

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eruit. Ik heb het artikel BTW ingevoerd in het inkoopboek en het zo kunnen boeken.

 

Toch zou het handig zijn, als je de belastingformulieren eerder zou kunnen downloaden, zodat je wat meer tijd kan besteden aan invullen en corrrigeren van de aangifte, voordat je het instuurt.

 

Er zijn dit jaar al zo veel storingen geweest bij de belastingdienst. Fouten in het formulier, zodat je de aangifte opnieuw moet invullen. Overbelasting van de website, zodat je niet kunt inloggen, geen formulier downloaden, geen formulier kunt inzenden, dat moet toch beter kunnen.

 

Bedankt voor alle antwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.