• 0

Beste collega ondernemers,

 

Ik participeer in een onderneming, die vakantiehuizen in Nederland verhuurt die niet ons eigendom zijn. De vakantieganger heeft alleen maar te maken met onze onderneming. Wij regelen de boeking, het contact, de ontvangst, de schoonmaak, de borg en alle andere werkzaamheden. De klant ontvangt van ons de factuur voor zijn vakantie en heeft geen officieel contact met de eigenlijke huiseigenaar. Wij nemen dus de huiseigenaar alles uit handen betreffende de verhuur van zijn vakantiehuis.

 

De vakantieganger ontvangt onze factuur met de totaalprijs van de boeking inclusief 6% BTW (BTW staat apart vermeld op die factuur). De totaalprijs bestaat uit een aantal onderdelen, maar het hoofditem is de huursom van het vakantiehuisje. Rest van de items zijn bijvoorbeeld schoonmaakkosten, geboekte extra's, toeristenbelasting, etc. De huursom is het enige dat wij verrekenen met de huiseigenaar.

 

Over de huursom berekenen wij commissie. Stel even ruim genomen als voorbeeld 25%. Na de boeking versturen wij een creditfactuur naar de huiseigenaar met daarop gespecificeerd de huursom minus onze commissie. De belangrijkste kenmerken/inhoud van deze creditfactuur zijn als volgt:

 

a) "Factuur uitgereikt door afnemer" melding

b) inhoud betreffende de huursom:

b.1) Huursom: € 801,89

b.2) 6% BTW : € 48,11

b.3) Totaal : € 850,00 (dat heeft de vakantieganger ook aan ons betaald als onderdeel van de totale reissom)

c) inhoud betreffende de commissie

c.1) Commissie: € 212,50

c.2) 21% BTW : € 44,63

c.3) Totaal : € 257,13

d) totaalbedrag terug te boeken: € 592,87 (b.3 minus c.3)

e) waarvan BTW: € 3,48 (b.2 minus c.2)

 

De vraag die wij hebben, is of wij bij c.2) 21% of 6% BTW over onze commissie moeten berekenen.

 

Tot nu toe hebben we vooral tegenstrijdige antwoorden gekregen en gevonden.

 

We zijn nog steeds op zoek naar een eenduidig antwoord. Ik heb gezien dat de Belastingdienst ook wel eens meeleest middels het Webcare team. Hopelijk kunnen we duidelijkheid krijgen over ons commissie-BTW tarief vraagstuk.

 

Alvast bedankt voor jullie mening/advies hierover.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Welkom op HigherLevel!

 

Over dit onderwerp is al één en ander geschreven oo HigherLevel. Dit draadje kan je aardig op weg helpen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.