• 0

Automatische incasso regeling dienstverlening aan huis

Ik zit met een vraagstuk waar ik geen antwoord op kan krijgen, Ik overweeg om te gaan bemiddelen in diensten tussen particulieren conform de regeling dienstverlening aan huis. (met name oppas taken)

Nu wil ik mijn eigen dienst, werving selectie en monitoring apart van de diensten van de oppas aanbieden, hiervoor betaalt de afnemer (client) een kleine vergoeding per maand aan mij, de oppas die via de regeling dienstverlening aan huis werkt krijgt rechtstreeks betaalt door de client.

Nu overweeg ik echter om de betalingen efficiënt te laten stoomlijnen via automatische incasso door een externe stichting derdengelden, deze verzamelt de declaraties maandelijks per client (meerdere oppassen en mijn diensten) en incasseert deze en betaalt door aan de rechthebbenden.

De client ontvangt van ieder afzonderlijk de declaratie (en mijn factuur) en het totaalbedrag kan middels incasso ineens worden voldaan, een handige service voor de cliënt en zekerheid voor de betrokken partijen.

Mijn vraag is mag/kan het op deze wijze, de lijnen zijn heel helder maar begeef ik me hierdoor eventueel ook op gevaarlijk fictieve dienstbetrekking terrein?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Arjan,

Allereerst: welkom op HigherLevel!

We hebben recentelijk een interessante draad gehad met betrekking tot de regeling Dienstverlening Aan Huis.

Het komt er in basis op neer dat:

[*]De regeling DAH ziet op de arbeidsverhouding tussen twee particulieren;

[*]Een bemiddelaar kan (met BTW belaste) diensten verlenen op het gebied van werving, selectie en plaatsing;

[*]Als een bemiddelaar de kassiersfunctie gaat vervullen (geld incasseert voor de werknemer) is er geen sprake meer van de regeling DAH en ontstaat er inderdaad een dienstverband tussen de kassier en de werknemer (en dus niet tussen twee particulieren).

Je bevind je dus op een zeer slipperig pad als je op deze manier gaat werken en opent in potentie een vat vol ellende. Laat de arbeidsverhouding tussen jouw klant en de werknemer, inclusief het betalen van loon. Jij wordt betaald voor het selecteren en bemiddelen. Alleen op die manier kun jij als ondernemer iets met de regeling DAH.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar