• 0

Eenmanszaak of bv en kantoorkosten

Goedenavond heren en dames,

 

Zojuist ben ik hier aangemeld en wil graag wat advies inwinnen.

In 2013 ben ik als freelancer gestart bij een groot bedrijf.

Ik zit hier nu al een jaar en het project is bijna klaar.

 

Nu loop ik tegen twee vragen aan.

 

Vraag 1.

 

In 2013 heb ik bijna 100.000 euro winst gemaakt. Gelukkig kan ik wel gebruik maken van het urencriterium zodat dit

de winst nog wat drukt.

Nu hoor ik veel om me heen om een BV te beginnen. Het omslagpunt ligt rond de 130.000 euro.

Mijn vriend doet precies hetzelfde als mij. En verdiend ook hetzelfde.

 

A. Wie kan mij vertellen of het fiscaal gunstiger is om een BV te beginnen.

Ik weet dat je de eerste 3 jaar ook nog eens naast de zelfstandigenaftrek de startersaftrek hebt.

Dit loop je bij een BV allemaal mis.

 

B. Mijn vriend en ik hadden zelf het idee om samen een BV te gaan beginnen.

Kan dit, en is dit voordeliger dan bijvoorbeeld allebei een BV of allebei een eenmanszaak.

 

C. Stel dat het nu nog gunstiger is om een eenmanszaak te hebben omdat we nog gebruik kunnen maken van de startersaftrek.

Mag je wanneer we geen recht meer hebben op de startersaftrek er dan voor kiezen om een BV te beginnen?

 

Vraag 2.

 

In 2014 zijn we in een nieuw huurhuis gaan wonen. Mijn vriend is op papier voor 100% de huurder.

Van een kamer hebben we een kantoor gemaakt om in te werken.

Dit willen we graag als kostenpost gaan gebruiken.

De kosten zoals de stroom staan allemaal op mijn naam.

 

Nu kwam ik op deze link terecht om te kijken of we ook kosten kunnen aftrekken:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Vraag 1: Hebt u een koop of een huurwoning: HUUR

Vraag 2: Bent u getrouwd of woont u samen: JA

Vraag 3: Bent u voor 100% de huurder: NEE

Vraag 4: Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd met uw (mede-)huurder: NEE

 

Resultaat: Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen.

Samen met uw dienstverlener kunt u eventueel uw situatie aan ons voorleggen.

 

Vandaar mijn vraag 2.

 

A. Wat kunnen we precies met de kosten? Het percentage is 20% van de woning.

Zowel mijn vriend als ik wil er voor 50% gebruik van maken. De huurkosten staan op zijn naam

De stroom kosten staan op mijn naam.

 

PS wanneer ik invul dat ik voor 100% de huurder ben en mijn vriend ook ondernemer is moet ik alsnog om raad vragen.

En we krijgen geen huurtoeslag.

 

Het zijn maar twee vragen maar als ik het zo terug lees wel gesplitst in delen. Haha.

 

Groetjes maud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha Maud,

 

welkom op Higherlevel! Dat zijn nogal wat vragen, ik zal een schot voor de boeg wagen, hopelijk help ik je daar verder mee.

 

Als je een BV opricht, waarvan je meer dan 5% van de aandelen hebt, en je werkt ook voor de BV, dan ben je volgens de regels van de loonbelasting automatisch in dienst bij die BV. De BV is dan verplicht jou een salaris uit te betalen van ten minste 44.000 euro. Ik zeg 'ten minste' omdat in jouw geval - vermoedelijk - de omzet volledig afhankelijk is van jouw inspanningen, en in zulke gevallen neemt de Belstingdienst geen genoegen met een salaris van 44.000 euro, omdat eigenlijk alles wat de BV verdient, aan jou te danken is. Bij een winst van 100.000 zal er dan vermoedelijk een loon van pakweg 70.000 uitrollen.

 

In zo'n geval is een BV ZEKER NIET voordeliger dan een eenmanszaak. Overigens ook niet bij een winst van 130.000 of zelfs 230.000. De startersaftrek is een aftrek op de winst van ruim 2100,- euro, dat scheelt je netto ruim 900 euro in jouw geval, maar maakt niet het vrschil tussen BV en eenmanszaak.

 

Er zijn natuurlijk ook andere redenen om een BV te willen, bijvoorbeeld als je bepaald intellectueel eigendom ontwikkelt en verwacht de BV met het intellectueel eigendom te kunnen vrkopen, of je wil de aansprakelijkheid beperken (daar kunnen verzekeringen ook een goede dienst in bewijzen), et cetera.

 

 

Een BV is administratief iets bewerkelijker dan een eenmanszaak, en de administratie is daardoor vaak iets duurder. Als je één BV vergelijkt met twee BV's, ja, dan is één BV goedkoper, en misschien zélfs wel goedkoper dan twee eenmanszaken, maar dat vraag ik me af.

 

Je bent nu een eenvrouwszaak, je kunt op elk moment de overstap maken naar een BV. Heck, je zou zelfs een BV náást je eenmanszaak kunnen hebben (al raad ik het je niet aan omdat het meestal administratief een gehannes wordt), zolang de een de ander maar niet als klant beschouwt.

 

Als je overweegt om samen in een BV te stappen, zou ik me daar nog eens goed op inlezen. Dat is toch een soort huwelijk, en misschien is er wel een goede reden dat jullie privé niet getrouwd zijn, en wil je om diezelfde reden ook zakelijk wellicht niet 'trouwen'.

 

 

Over de tweede vraag: je vriend heeft het huurrecht van de woning. Hij kan dat huurrecht, aangezien hij zijn woning ook gebruikt voor zijn onderneming, zakelijk etiketteren. Dat betekent dat hij ALLE huurkosten die op hem drukken (dus niet de huur die jij betaalt) af mag trekken en in ruil daarvoor 1,5% van de WOZ-waarde van de woning bij zijn winst op mag tellen. Dat is meestal de voordeligste en eenvoudigste optie. Aangezien jij geen huurrecht hebt, valt er in jouw situatie ook niet zoveel te activeren.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.