• 0

Garagebox verhuren box 1 of box 3

Hallo,

 

Ik wil graag met mijn broer een garagebox kopen en deze gaan verhuren. We doen dit in in VOF. Stel

we maken de volgende opbrengsten/uitgaven.

 

jaarlijkse kosten= 400

jaarlijkse ontvangsten=1000(ex btw)

 

winst =600

 

Vraag 1: Moeten wij BTW afdragen van de verhuurprijs?

 

Vraag 2: Moeten wij belasting over de winst betalen in box 1(werk en woning),of box 3 (sparen en beleggen)?

Ik zelf dacht box 1, omdat een VOF een onderneming is dus het lijkt mij logisch dat de winst van de VOF winst uit werk is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1: Moeten wij BTW afdragen van de verhuurprijs?

 

Verhuur van onroerende zaken is standaard vrijgesteld van BTW. Als je particulieren als doelgroep hebt verandert daar niets in.

 

Vraag 2: Moeten wij belasting over de winst betalen in box 1(werk en woning),of box 3 (sparen en beleggen)?

Ik zelf dacht box 1, omdat een VOF een onderneming is dus het lijkt mij logisch dat de winst van de VOF winst uit werk is.

 

Als dit jullie enige activiteit is dan zal dit vermoedelijk onder box 3 vallen. Zeker gezien de omvang van de activiteit.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als dit jullie enige activiteit is dan zal dit vermoedelijk onder box 3 vallen. Zeker gezien de omvang van de activiteit.

 

Bedankt voor uw reactie! Wat bedoelt u met '' als dit uw enige activiteit is?'' bedoelt u hiermee dat wanneer wij 1 box kopen en verhuren het in box 3 gaat? Wat als ik er een stuk of 10 ga kopen en verhuren? Waarom zal het dan veranderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie! Wat bedoelt u met '' als dit uw enige activiteit is?'' bedoelt u hiermee dat wanneer wij 1 box kopen en verhuren het in box 3 gaat?

 

Ik bedoelde dat als jullie de VoF oprichten om één box te verhuren er geen sprake is van een onderneming maar van een investering - dus niet box 1 maar box 3.

 

Wat als ik er een stuk of 10 ga kopen en verhuren? Waarom zal het dan veranderen.

 

Ik denk dat het met tien garageboxen ook niet gaat veranderen. Het sleutelbegrip is meer dan normaal vermogensbeheer. Daarvan is sprake als je substantieel tijd kwijt bent met de verhuur van de boxen. En bij 10 garageboxen zie ik dat niet gebeuren. In mijn ogen ben je dan niet aan het ondernemen maar ben je je vermogen aan het beheren.

 

Je moet je ook afvragen of je zoveel beter af bent met een box 1-verhaal dan met een box 3-verhaal. In box 1 wordt de winst (€ 600,00 per box in jouw voorbeeld) volledig progressief belast dus bovenop jullie overige inkomen opgeteld. Dus moet daar al snel 42% en wellicht zelfs wel 52% over afgedragen. In box 3 betaal je 1,2% over de waarde van de box maar zijn de huurinkomsten verder volledig vrij.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.