• 0

Fiscale zaken crowdfunding

Beste adviseurs,

 

Sinds enkele weken ben ik druk bezig met het opzetten van een crowdfund campagne op Indiegogo. Nu is het moment gekomen om een financieringsdoel te stellen. Bij het opstellen van het financieringsdoel loop ik tegen enkele zaken aan namelijk:

 

Om mijn idee te verwezenlijken heb ik een bedrag van €31.000 nodig om het product te bouwen (dit wordt uitbesteed aan een ander bedrijf).

 

Daarnaast komen er allerlei andere kosten bij kijken (Marketing, Personeel,Huisvesting etc.)

 

Met een bedrag van €50.000 denk ik de startup te kunnen realiseren.

 

Mijn vraag aan jullie is:

Stel ik krijg €20.000 aan donaties binnen, deze krijgen slechts een bedankje terug. Daarnaast wordt er €30.000 geïnvesteerd door personen die recht hebben op een dienst met verschillende verkoopwaarden.

 

Wat moet over €20.000 worden betaald (alleen inkomstenbelasting?) en over de andere €30.000 (alleen BTW-heffing?) als ik €31.000 gelijk weer betaal aan bedrijf x om het uit te voeren.

 

Ik zie jullie advies graag tegemoet.

 

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik deze ook graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erwin Dijkstra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Erwin.

 

Ik vermoed dat je deze vragen nog niet een een boekhouder hebt voorgelegd.

Mijn eerste advies is dan ook: Neem contact op met een boekhouder om een en ander in goede banen te leiden.

 

Als de € 20.000,00 in bedragen onder de € 2.092,00 per persoon worden geschonken vallen deze onder de algemene vrijstelling en behoeft er geen schekingsbelasting en ook geen inkomstenbelasting over betaald te worden.

(Voor ouders geldt een hogere vrijstelling.)

 

Voor hogere bedragen dient er schenkingsbelasting te worden betaald.

 

De € 30.000,00 die "geïnvesteerd" worden dienen als lening ter beschikking gesteld te worden en ook als zodanig in de administratie te worden opgenomen. Hier is dan geen sprake van BTW.

Er dienen natuurlijk leningsovereenkomsten opgemaakt te worden waarin een rentepercentage overeengekomen wordt en waarin ook de voorwaarden van de lening worden vastgelegd.

 

Het komt mij voor dat je hier nog niet goed over geïnformeerd bent en daarom raad ik je nogmaals aan om dit met een proffesional op te nemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen VNIS,

 

Hartelijk dank voor uw antwoord, het advies ga ik zeker opvolgen.

 

De €30.000,00 wordt niet opgehaald middels een lening maar door het voorverkopen van een dienst op het te ontwikkelen platform. Tevens zijn er personen waarvoor een product in de vorm van een t-shirt naar de crowdfunder gestuurd moet worden.

 

Weet u ook advies te kunnen geven op bovenstaande reactie?

 

Mijn dank is groot!

 

Met vriendelijke groet,

 

Erwin Dijkstra

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag heer Dijkstra,

 

Indien er sprake is van voorverkopen, en er dus facturen worden opgemaakt, dan is er inderdaad sprake van transacties met BTW. Deze BTW dient afgedragen te worden.

Eventueel onder aftrek van de BTW op de ontvangen facturen van de product bouwer.

 

Inzake de T-shirts kan ik mij voorstellen dat de belastingdienst het standpunt in neemt dat er sprake is van verkoop van T-shirts.

Ook dan is er sprake van verkoop waarover BTW afgedragen moet worden.

Onder aftrek van de BTW van de leverancier.

 

Hier komt natuurlijk de vraag om de hoek welk bedrag er "geschonken" wordt en welk bedrag er voor het T-Shirt wordt betaald ?

 

Ik kan me nu voorstellen dat het interessant is om met in- en verkoop zodanig te "spelen" dat er dit jaar sprake kan zijn van de vrijstelling van BTW afdracht.

Lijkt mij interessant om nader uit te werken !.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.