• 0

Rente berekenen over kortstondige lening holding naar privé?

Ik ben van plan om binnenkort een nieuw huis te kopen.

Het nieuwe huis kan ik financieren als ik eerst mijn oude heb verkocht.

Maar ik wil nog wat verbouwen aan het nieuwe huis dus het zou makkelijk zijn om 2 maanden beide huizen in bezit te hebben.

 

Stel dat ik € 200.000 vanuit mijn holding naar privé stort om het nieuwe huis te financieren.

Ik verwacht binnen 3 maanden het geld weer terug te kunnen storten door verkoop oude huis.

 

Moet ik voor die 3 maanden een officieel geldlenings ovk op (laten) maken en rente berekenen?

Of niks regelen/registreren en er tenminste voor zorgen dat het geld in ieder geval terug gestort is voor het einde van het boekjaar?

 

Het geld als dividend te laten uit keren is geen optie.

Ik heb het kapitaal in mijn holding nodig voor aflossing van een zakelijke schuld in de holding.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat ik € 200.000 vanuit mijn holding naar privé stort om het nieuwe huis te financieren.

Ik verwacht binnen 3 maanden het geld weer terug te kunnen storten door verkoop oude huis.

 

Verwachtingen hebben we niet zoveel aan, zekerheden is waar het om gaat. Een huis verkopen is niet altijd even makkelijk vandaag de dag. Er zonder koopovereenkomst vanuit gaan dat dit binnen drie maanden gebeurt is veronderstelt een optimisme dat grenst aan naïviteit ;)

 

Moet ik voor die 3 maanden een officieel geldlenings ovk op (laten) maken en rente berekenen?

 

De overeenkomst zou ik zeker doen. Rente zal op basis van deze lening niet noodzakelijk zijn omdat je onder het vrijgestelde rentebedrag blijft. Tenminste, als dit de enige lening is die je van de holding hebt.

 

Of niks regelen/registreren en er tenminste voor zorgen dat het geld in ieder geval terug gestort is voor het einde van het boekjaar?

 

Niks regelen lijkt mij bijzonder onverstandig. Ik zou altijd een standaard rekening-courantverhouding met de holding opmaken zodat er over en weer probleemloos betalingen kunnen plaatsvinden. Ik maak te vaak mee dat als er iets verkeerd gaat een curator toch een deze overeenkomst wil zien, en als die er niet is zijn de poppen aan het dansen. Wil je niet meemaken.

 

Het geld als dividend te laten uit keren is geen optie.

Ik heb het kapitaal in mijn holding nodig voor aflossing van een zakelijke schuld in de holding.

 

Dus het gaat deels om geleend geld? In dat geval zou ik ook de leningvoorwaarden van de zakelijke schuld nalezen. Daar kan iets in staan over het aanwenden van de middelen voor privé-doeleinden, meestal is dat niet toegestaan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het snelle antwoord.

Het is gelukkig allemaal niet zo spannend.

 

De zakelijke lening in de holding betreft een aankoop van een bedrijf van een andere holding die in mijn beheer is.

Deze schuld los ik af d.m.v. tenminste 50% van het binnenkomend dividend van de werkmaatschappij. Dus ik hou altijd 50% van de inkomsten over en dat is meer dan ruim genoeg om de K.v.K. en de accountant van te kunnen betalen. Normaal gebruik ik de andere 50% ook voor aflossing maar nu wil ik een gedeelte gebruiken om een kortstondig lening te doen naar privé.

 

Zekerheden hebben we nooit en zeker niet met het verkopen van huizen hoewel ik inderdaad erg optimistisch ben. ;D

Ondernemen is vooruit denken en gelukkig heb ik dan ook een back up plan. Ik heb geen hypotheek en dat wil ik het liefst ook zo houden.

Maar als ik het huis niet verkocht krijg kan ik altijd nog een hypotheek nemen. (Volgens de bank ben ik kredietwaardig genoeg voor een lening van 2 ton)

 

Ik hou er gewoon niet van om onnodige kosten te maken. Dus simpel gedacht wilde ik "even" 2 ton uit de holding halen met de zekerheid deze binnen 2 - 3 maanden terug te storten. (Dan wel door verkoop huis of hypothecaire lening op het nieuwe huis)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.