• 0

overnamesom herinvesteren andere branche

HL,

 

Lastig formuleren voor mij dus hoop dat het duidelijk is:)

 

 

Kan ik een gedeelte van een overnamesom gebruiken om te investeren in een nieuwe activiteit? Ik neem aan dat dat kan, maar heeft dat een positief effect op het afrekenen bij de fiscus over deze stakingswinst?

 

Kan de investering die in 2014 gedaan wordt in mindering gebracht worden op de aangifte IB? Voor mijn beeldvorming een denkbeeldig bedrag: stakingswinst 1000, investering 500. Kan ik met onderstaande details dan 500 opgeven bij de aangifte ib en daar dan belasting over betalen?

 

Enkele wellicht belangrijke feiten:

 

 

[*]Verkoop in 2014 plaatsgevonden. Eenmanszaak blijft bestaan,voldoet niet meer aan urencriterium

[*]nieuwe investering gebeurd in compleet andere branche

[*] intentie is om winst te genereren en uit te bouwen.

[*] naast eenmanszaak is er een loondienstverband van 28 uur

[*]investering gebeurd in dingen die kunnen worden afgeschreven

[*] meer info nodig??

 

Dank!

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

In eerste instantie kun je denken aan toepassing van de herinvesteringsreserve (ter referentie: art. 3.54 Wet IB 2001): de boekwinst stop je, voor zover je van plan bent te herinvesteren, in een aparte reserve, zodat je (voor dat deel) per saldo geen winst hebt. Zodra je een vervangende investering doet, boek je de herinvesteringsreserve daarop af, zodat de boekwaarde van je nieuwe bedrijfsmiddel lager wordt. Je hebt dan de belastingheffing over de winst uitgesteld, maar in de komende jaren heb je wel lagere afschrijvingen (en dus hogere winst).

 

Daar zitten wel wat regels aan. Bijvoorbeeld een boekwaarde-eis: de boekwaarde van de nieuwe bedrijfsmiddelen mogen na afboeking niet lager zijn dan de boekwaarde van de verkochte bedrijfsmiddelen. En een economische-functie-eis: Als de bedrijfsmiddelen (normaal) in tenminste 10 jaar worden afgeschreven, dan moet het nieuwe bedrijfsmiddel dezelfde economische functie vervullen als het oude bedrijfsmiddel, tenzij de verkoop een gevolg is van overheidsingrijpen. Herinvestering moet daarnaast binnen drie jaar na het jaar van verkoop plaatsvinden.

 

Als de herinvesteringsreserve geen optie is omdat de onderneming wordt gestaakt, dan kun je ook nog denken aan 'doorschuiving via te conserveren inkomen naar een andere onderneming' (art. 3.64 Wet IB 2001). Dat lijkt erg op de herinvesteringsreserve, maar dan met eigen voorwaarden. Dit is een faciliteit die met name is ingegeven door problemen in het verleden met bedrijfsverplaatsingen. Bijvoorbeeld als je een strandtent verkoopt en een paar km verderop een kroeg overneemt, dan wordt dat (vaak) gezien als staking van de onderneming en dus afrekening. Om dat te voorkomen is deze regeling in het leven geroepen. Uit de beperkte omschrijving die je geeft, maak ik op dat het zeker niet ondenkbaar is dat de belastingdienst tot staking concludeert. Dan is dit een goede optie, mits je van plan bent om binnen 12 maanden na verkoop te herinvesteren - dat is namelijk de (veel kortere) termijn die daarvoor geldt.

 

In je rekenvoorbeeld dien je nog wel rekening te houden met de boekwaarde van de verkochte onderneming - die moet ook weer in de nieuwe onderneming. Stel: boekwaarde 1000, stakingswinst 1000 (dus totale verkoopprijs van 2000). De eerste 1000 investering kun je niet afboeken op de herinvesteringsreserve. Investeer je 1500, dan heb je dus nog 500 winst waarover je moet afrekenen (zowel bij de doorschuiving als bij de herinvesteringsreserve, dat werkt hetzelfde). Dan heb ik nog wel even buiten beschouwing gelaten dat bij de doorschuiffaciliteit het alleen gaat om de stakingswinst, dus de reguliere jaarwinst moet nog worden uitgefilterd. Het is overigens geen alles-of-niets-bepaling, je mag kiezen om over een deel van de stakingswinst wel af te rekenen (bijvoorbeeld als je verrekenbare verliezen hebt staan).

 

Edit: He, mister ongeduld! Ik was bezig hoor... ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is geen voorwaarde dat het in dezelfde branche moet zijn. Alleen loop je dan al snel tegen staking van de oude onderneming aan, waardoor je op de tweede mogelijkheid bent aangewezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.