• 0

Regels voor aantal maanden afschrijven in afschrijvingstaat

Goedemiddag allemaal,

 

De laatste tijd houd ik al mijn afschrijvingingen en afschrijvingkosten bij in een door mijzelf ontworpen afschrijvingstaat. Ik heb de keuze gemaakt om met hele maanden te werken. De manier hoe ik ter werk ga loopt als volgt:

 

Vanaf de 15de van de desbetreffende maand, beschouw ik de maand als niet bijbehorende maand van de boekjaar. Ik geef hierbij het volgende voorbeeld:

 

16. januari 2013 t/m 31 december 2013 = 11 maanden afgeschreven. Klopt deze methode in zijn geheel ?

 

De formule waar mee ik werk is: Aanschafwaarde x percentage x aantal maanden

/12

 

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

 

Bijvoorbaat dank

 

Anton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Anton,

 

Als je gaat afschrijven, bepaal dan eerst de afschrijvingsbasis, wat een moeilijk woord is voor [aanschafprijs] minus [restwaarde]. Dat is dan het bedrag aan waardevermindering wat je over een bepaalde periode wil uitsmeren.

 

Als je je afschrijving wil bepalen voor de fiscale jaarrekening, mag je maximaal 20% van de aanschafprijs per jaar afschrijven, ook als de werkelijke waardevermindering meer is. Als je werkelijke waardevermindering minder dan die 20% is, ga je van de werkelijke waardevermindering uit.

 

Je methode is m.i. prima, mits je rekening houdt met restwaarde. ALs er geen restwaarde verwacht wordt, was je methode al prima.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.