• 0

ZZP'er wil wagen gekocht van zakelijk vermogen 'verkopen' aan privé

Ik heb een paar jaar geleden van mijn zakelijk vermogen een wagen gekocht. Ik heb de auto met een margeregeling/zonder btw bij een handelaar gekocht.

 

Ik wil nu de wagen, omdat ik zakelijk geen wagen meer gebruik, de wagen privé gaan rijden. Uiteindelijk wil ik aan het eind van het jaar ook stoppen als zzp'er. Moet ik de wagen privé kopen? Ik krijg nergens gevonden, ook niet via belasting telefoon wat mijn opties zijn.

 

Kortom, ik wil mijn wagen weg van zakelijk gebeuren en hem privé gaan gebruiken, wat nu?

 

Bedankt vast voor jullie antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Maarten,

 

In de situatie dat je de auto niet langer nodig hebt voor de onderneming, of wanneer je simpelweg stopt met ondernemen en je wilt de auto wel blijven houden, dan gaat de auto van het ondernemingsvermogen over naar het privévermogen. Op het moment van deze overgang wordt gekeken naar de waarde economisch verkeer (lees: dagwaarde) en de boekwaarde van de auto.

 

Het verschil tussen deze waarden kan een boekwinst of een boekverlies opleveren dat vervolgens aangegeven wordt in de winst- en verliesrekening. De waarden kunnen ook gelijk zijn aan elkaar en vervolgens neutraal tegen elkaar wegvallen hetgeen dan geen fiscaal gevolg heeft.

 

Shyra

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Naast deze verwerking voor de inkomstenbelasting is het ook goed om stil te staan bij de gevolgen voor de omzetbelasting. Normaal moet bij de onttrekking ook btw in rekening worden gebracht. Als het gaat om goederen die onder de margeregeling zijn gekocht (dus bij de aanschaf is geen btw afgetrokken), dan is het in ieder geval verdedigbaar om te stellen dat de onttrekking van een goed dat eerder onder de margeregeling is aangeschaft zonder btw kan plaatsvinden. Het maakt niet uit of de btw op de gebruikskosten (onderhoud, brandstof, etc) wel is afgetrokken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.