• 0

Belasting startende freelancer

Beste lezer,

 

Sinds een maand ben ik werkzaam als freelancer in de entertainmentindustrie (om het eufemisme te verduidelijken: ik verricht erotische werkzaamheden, online, in ruil voor gelden. Het bedrijf dat dit faciliteert bevindt zich in Amerika. Men is vrij om te betalen; er is geen verplichting. Er is dus ook geen sprake van een klassieke factuur. Met deze werkzaamheden verdien ik zo'n €2000 per maand. Daarnaast verkoop ik erotische artikelen.

 

Mijn persoonlijke situatie is als volgt: 18 jaar oud en inwonend bij ouders. Ik ontvang de tegemoetkoming scholieren en zorgtoeslag. Ook ben ik werkzaam als vrijwilliger (verkapte loondienst, voordeliger voor werkgever) bij een zorgcentrum. Met dit laatste verdien ik €250 per maand, wat naar mijn weten belastingvrij is.

 

Nu vroeg ik mij af hoe dit fiscaal het meest voordelig is, zeker met betrekking tot inkomsten- en omzetbelasting. Ik heb mij reeds georiënteerd met behulp van de website van de Belastingdienst, fora, en andere bronnen, maar ik kon er zo geen wijs uit. Wat ook nog een mysterie is, is de btw. Er zijn goederen die ik nodig heb voor het uitvoeren van mijn werk, zoals een laptop, webcam, erotische artikelen voor gebruik tijdens shows, of te verkopen goederen. Is de daarover betaalde btw terug te vragen?

 

Daarnaast heb ik iets gelezen over btw over de facturen. Op dit moment reken ik geen btw. De manier waarop het momenteel gaat is als volgt: ik doe een show. Hiermee verwerf ik een munteenheid van de faciliterende website. Na het eind van elke maand wordt deze munteenheid omgezet in een hoeveelheid dollars. Die dollars kunnen op verscheidene wijzen worden uitbetaald. Beschikbaar zijn wire transfer, credit card, en andere mogelijkheden. Ik heb gekozen voor de Credit Card, omdat dit de goedkoopste optie is. De betreffende creditcardmaatschappij bevindt zich ook in Amerika. Financieel gezien is deze werkzaamheid niet in contact met Nederland. Hoe zal btw over deze facturen gerekend moeten worden? De verdiensten per gelegenheid (show) zijn zichtbaar.

 

Ik overweeg inschrijving in het handelsregister. Dit lijkt mij, gezien de situatie, sowieso nodig. Zouden lezers bovenstaande zaken kunnen verduidelijken, zo niet een situatieschets maken? Gezien de (mijns inziens) complexiteit van de situatie overweeg ik ook een afspraak met een adviseur.

 

Met vriendelijke groet,

Oerbeer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat ook nog een mysterie is, is de btw. Er zijn goederen die ik nodig heb voor het uitvoeren van mijn werk, zoals een laptop, webcam, erotische artikelen voor gebruik tijdens shows, of te verkopen goederen. Is de daarover betaalde btw terug te vragen?

 

Zo te lezen lever jij diensten. Om deze diensten te kunnen leveren heb jij bepaalde zaken nodig. De diensten die jij levert zijn niet BTW-vrijgesteld en je bent dus ondernemer voor de Omzetbelasting. Dat betekent dus dat je de voorbelasting die jij betaald hebt over de zaken die nodig zijn voor het leveren van de diensten terug kunt vragen. Dus ook de voorbelasting op artikelen die je gebruikt in je shows, met dien verstande dat deze alleen maar zakelijk gebruikt worden.

 

Daarnaast heb ik iets gelezen over btw over de facturen. Op dit moment reken ik geen btw. De manier waarop het momenteel gaat is als volgt: ik doe een show. Hiermee verwerf ik een munteenheid van de faciliterende website. Na het eind van elke maand wordt deze munteenheid omgezet in een hoeveelheid dollars. Die dollars kunnen op verscheidene wijzen worden uitbetaald. Beschikbaar zijn wire transfer, credit card, en andere mogelijkheden. Ik heb gekozen voor de Credit Card, omdat dit de goedkoopste optie is. De betreffende creditcardmaatschappij bevindt zich ook in Amerika. Financieel gezien is deze werkzaamheid niet in contact met Nederland. Hoe zal btw over deze facturen gerekend moeten worden? De verdiensten per gelegenheid (show) zijn zichtbaar.

 

Zoals je het nu schetst doe jij zaken met een opdrachtgever buiten de EU. Vermoedelijk zijn de diensten voor de omzetbelasting belast in het land waar de opdrachtgever gevestigd is (in dat geval vermoedelijk de VS). Je hoeft dus geen Nederlandse BTW over de inkomsten af te dragen. Of je in de VS BTW af moet dragen ligt helemaal aan de lokale wet- en regelgeving. Overigens maakt het feit dat de activiteiten buiten de Nederlandse omzetbelasting vallen niets uit voor het feit dat je betaalde BTW over de zaken die jij nodig hebt aftrekbaar zijn. Je mag de BTW over deze zaken dus gewoon terug vragen, ook als je in Nederland geen omzetbelasting afdraagt.

 

Een heel ander verhaal is het als het gaat over de inkomstenbelasting. Die valt volledig in Nederland. Je kunt je afvragen of je ondernemer of werknemer bent. Omdat jij feitelijk maar één opdrachtgever heeft kan de Belastingdienst zeggen dat het om een buitenlands dienstverband gaat. In dat geval heb je geen recht op de ondernemersaftrekken en dat scheelt toch een slok op een borrel. Aan de andere kant, je verkoopt ook goederen in hetzelfde segment en dat opent wel degelijk perspectieven.

 

Ook ben ik werkzaam als vrijwilliger (verkapte loondienst, voordeliger voor werkgever) bij een zorgcentrum. Met dit laatste verdien ik €250 per maand, wat naar mijn weten belastingvrij is.

 

Ik zou niet weten waarom dit bedrag belastingvrij is. Als het gaat om de vrijwilligersvergoeding dan bedraagt die ten hoogste € 150,00 per maand (met een maximum van € 1.500,00 per jaar) en dient het een niet-marktconforme vergoeding te zijn. Gezien jouw leeftijd en de hoogte van het bedrag zou jij al bijna 60 uur in de maand moeten werken om aan het minimum jeugdloon te komen. Het dubbele zou niet-marktconform zijn. Ik neem aan dat je dat niet doet. Je werkgever vrijwilligersorganisatie ziet dus niet goed op dit punt.

 

Nu vroeg ik mij af hoe dit fiscaal het meest voordelig is, zeker met betrekking tot inkomsten- en omzetbelasting. Ik heb mij reeds georiënteerd met behulp van de website van de Belastingdienst, fora, en andere bronnen, maar ik kon er zo geen wijs uit.

Ik overweeg inschrijving in het handelsregister. Dit lijkt mij, gezien de situatie, sowieso nodig. Zouden lezers bovenstaande zaken kunnen verduidelijken, zo niet een situatieschets maken? Gezien de (mijns inziens) complexiteit van de situatie overweeg ik ook een afspraak met een adviseur.

 

Het lijkt mij heel verstandig om een afspraak met een adviseur te maken. Jouw situatie is lastig en behoeft dus goed passend advies. De inschrijving in het handelsregister lijkt mij ook verstandig, jij neemt immers substantieel deel aan het economisch verkeer.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.