• 0

lastig? [Hoe om te gaan met BTW bij terugkoop autobanden voor hergebruik]

Goedemiddag allen,

 

Ik heb de belastingdienst 2x gebeld en die kunnen mij niet in normaal Nederlands uitleggen hoe ik het volgende aan moet aanpakken.

 

Situatie:

 

Wij verkopen vrachtwagenbanden via een webshop aan transporteurs. Dit loopt prima.

 

Normaal koop je in bij een leverancier en betaal je daarover btw.

Jij verkoopt aan een klant en die betaald daarover btw.

Het verschil gaat naar de vrienden van de belastingdienst

Check.

 

 

 

Nu gaan wij oude vrachtwagenbanden(kaal/geen profiel meer) opkopen bij onze klanten/transporteurs.

(deze hebben we eerder nieuw aan hen verkocht met 21% btw)

 

en deze verkopen we aan een partij die deze bij ons mag inkopen met vrijstelling van btw.

(Vrij van btw ingevolge beschikking H104 ?, karkassen worden hierin als totaal gezien als grondstoffen)

 

vragen:

 

1.) Ik koop aan bij de transporteurs/moet ik een credit sturen inclusief btw of ex btw?

 

of

 

2.) Ik koop aan bij de transporteurs/moeten zij mij een factuur sturen inclusief btw of ex btw?

 

 

3.) Aangezien ik een "kale prijs" gecrediteerd krijg van mijn opkoper/hoe ga ik om met de btw die ik wel overmaak aan mijn transporteurs?

 

en

 

4.) Moet ik wel btw overmaken aan mijn transporteurs aangezien het opgebruikte artikelen zijn waarover al eens 21% btw is betaald.

 

Gaarne uw visie hierop.

 

Dank alvast.

 

[mod edit: veel wit aan einde bericht weggehaald]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.) Ik koop aan bij de transporteurs/moet ik een credit sturen inclusief btw of ex btw?

 

of

 

2.) Ik koop aan bij de transporteurs/moeten zij mij een factuur sturen inclusief btw of ex btw?

 

Beide gevallen kan en in beide gevallen wordt inclusief BTW gefactureerd. De Belastingdienst geeft aan dat onder bepaalde omstandigheden de BTW verlegd is. Hierbij wordt verwezen naar artikel 24bb van het Uitvoeringsbesluit Omzetbelasting. Het afnemen of verkopen van versleten autobanden wordt niet in dit artikel genoemd.

 

Als ik jou was zou ik inderdaad door middel van self-billing een creditfactuur naar de leverancier verzenden, dan houd je zelf controle op de juistheid van de factuur en de hoogte van de te factureren bedragen.

De factuur dient aan alle factuurvereisten voor een BTW-factuur te voldoen, met als extra dat ook het BTW-nummer van de leverancier op de factuur vermeld moet worden.

 

3.) Aangezien ik een "kale prijs" gecrediteerd krijg van mijn opkoper/hoe ga ik om met de btw die ik wel overmaak aan mijn transporteurs?

 

De BTW die jij aan de transporteurs betaalt is voor jou voorbelasting en kun je als zodanig terugvragen.

 

Jij krijgt een netto prijs (exclusief BTW) gefactureerd door jouw opkoper, de BTW is verlegd naar jou. Dat betekent dat jij de BTW gaat aangeven bij categorie 2a van het aangifteformulier. Dus stel dat er € 1.000,00 aan jou betaald wordt door de opkoper, dan geef je bij 2a aan: € 1.000,00 netto en € 210,00 aan BTW (te betalen dus). Bij 5b (voorbelasting) tel je de BTW ban 2a op zodat je niets betaalt (€ 210,00 te betalen bij 2a en € 210,00 extra terugvorderen bij 5b is samen € 0,00).

 

Dat er "kaal" gefactureerd wordt betekent dus zeker niet dat er geen BTW in beeld is.

 

4.) Moet ik wel btw overmaken aan mijn transporteurs aangezien het opgebruikte artikelen zijn waarover al eens 21% btw is betaald.

 

Zeker moet dat. De band is een bedrijfsmiddel dat door de transporteur verkocht wordt. Als de transporteur een BTW-ondernemer is (en dat zijn ze als het goed is allemaal) moet er over de verkoop van bedrijfsmiddelen gewoon BTW afgedragen worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.