• 0

Reiskostenvergoeding 'woon werkverkeer' bij Eenmanszaak

Ons bedrijf is afgelopen week 'mijn bedrijf' geworden, oftewel, het is van een VOF omgezet naar een Eenmanszaak. Nu is het zo dat ik de laatste tijd me erg aan het inlezen ben over reiskostenvergoeding m.b.t. 'woon-werkverkeer'. Woon zelf ruim 61 km enkele reis van het kantoor af wat ik huur. Dagelijks is dit dus ruim 122 kilometer, waarbij ik vijf dagen per week op en neer ga. Aangezien ik zoveel gelezen heb en niemand in mijn directe omgeving hier een concreet antwoord op heeft;

 

In hoeverre is het mogelijk om mezelf, als Eenmanszaak zijnde, wekelijks kilometervergoeding te geven a 0,19 eurocent per kilometer? Betreft overigens een privé auto, waar ik verder privé uiteraard ook mee rijd.

 

Lees op het internet dat een rittenadministratie hierbij ook bijgehouden dient te worden. Is het werkelijk noodzakelijk om dagelijks de kilometerbeginstand en eindstad per rit wat betreft het woon-werkverkeer op te schrijven? Of is een Excel bestand met de datum, het aantal gereden kilometers per dag (eventueel vermelding adres woonplaats en adres zakelijk huurpand) en een uitdraai als 'bewijs' van bijvoorbeeld Googlemaps?

 

Met betrekking tot de uitbetaling; begreep dat je de kilometervergoeding direct van de winst af kan trekken (onbelaste uitbetaling), maar dat het wat betreft de omzetbelasting niet meegerekend dient te worden?

 

'Aanvullende vraag', op een andere website (weet niet of dat eventueel genoemd mag worden hier) las ik dat je onderhoudskosten eventueel ook deels kan declareren (naar ratio). Stel dat er 40.000km per jaar wordt gereden, waarvan 20.000km zakelijk, dan zou het mogelijk zijn om de BTW van 50% van het totale bedrag terug te vorderen?

 

 

Paar vragen tegelijk, maar hopelijk kan iemand me een concreet / duidelijk antwoord geven hoe hiermee om te gaan en/of ik zelf een beetje in de goede richting denk. Alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor elke zakelijke kilometer mag je 19 cent van je winst aftrekken. Dat mocht overigens ook al toen het nog een VOF was, dus wellicht dat er met correcties van oude aangiftes nog wat te verdienen valt.

 

Je mag dat bedrag direct uitkeren, maar je mag het ook laten zitten, dan geldt eht als een privé-storting.

Een administratie waaruit af te lezen valt wanneer je de rit gemaakt hebt, van waar naar waar (maandag: huis-kantoor, kantoor-huis) is voldoende. Het helpt uiteraard als het matcht met je agenda. Ik heb al meerdere malen mensen 52 weken woon-werk-verkeer zien opvoeren, die dan heel glazig keken als ik vroeg hoe de vakantie was geweest.

 

 

Voor de BTW tellen woon-werk-kilometers NIET als zakelijke kilometers. De btw op gebruik en onderhoud van een privé auto is aftrekbaar naar rato van het zakelijk gebruik van die auto, maar ik vermoed dat als we de woon-werk-kilometers weglaten, er niet zo bar veel zakelijke kilometers overblivjen. Dan is er nog de 1,5%-catalogusprijs-bijtelling-regeling, ik kan vanaf hier natuurlijk niet beoordelen of die voor jou interessant is. Levert je in elk geval een hoop gehannes op met bonnen.

 

De KOSTEN van gebruik en onderhoud (en ook van parkeren, boetes, APK, winterbanden en je TomTom) vallen allemaal onder de noemer autokosten. Aangezien de auto niet op de zaak staat, zijn deze kosten NIET aftrekbaar, maar mag je gebruik maken van de 19cent-per-kilometer-regeling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.