• 0

Huurgarantie en opeisen hiervan en hoe je moet oppassen.

Beste medeforumleden,

 

Omdat onze ervaring in onze ogen waardevol is willen wij dit met jullie delen.

 

Wij hebben ons bedrijf enige tijd geleden van de hand gedaan. We dachten een goede koper gevonden te hebben. Dit naar aanleiding van gesprekken die we vooraf gevoerd hadden. Toch ben je emotioneel betrokken bij zo een proces. Echter de verhuurder ging toch wat moeilijk doen. Dit in verband met zekerheden. Omdat wij vertrouwen hadden in de koper(nieuwe huurder) en het idee dat het bedrijf goed voortgezet zou worden hebben wij besloten 5 maanden borg te staan voor de nieuwe huurder(koper). De nieuwe huurder(koper) besloot ook 5 maanden borg te staan. Dus dat was prima. Natuurlijk zijn we ons bewust van het risico. Als de koper(nieuwe huurder) toch faalt lopen we het risico dat de huurgarantie wordt aangesproken. Tot zover vinden wij het prima. Immers wij hebben bewust het risico genomen dus niet zeuren. Nu zijn we een 8 maanden verder en nu geeft de koper aan er geen salaris uit te kunnen halen. Hij werkt ongeveer 32 uur in het bedrijf en gebruikt verder het personeel. Heeft vlak na de overname een kostbare verbouwing gedaan. Echter het personeelbestand houdt hij aan (sommige personeelsleden maken meer uren dan hijzelf per week). Wat doet hij nu na 8 maanden? Hij haalt een salaris uit het bedrijf en maakt een deel van de huur over.

De verhuurder spreekt nu na 3 maanden mijn garantie aan voor de restanten die hij de afgelopen 3 maanden niet heeft betaald(restanten die gelijk staan aan een maandsalaris). Eigenlijk wordt nu de huurgarantie van ons aangesproken omdat hij er geen salaris uit kan halen. Hiervoor was dit dus niet bedoeld. Wij vinden het ook vreemd dat hij geen maatregelen heeft getroffen om kosten te besparen. De verhuurder ontvangt de huur en dat is terecht. De koper heeft zijn salaris en wij zijn nu de klos om het even oneerbiedig te zeggen. Waarom dit verhaal? Omdat we mensen hiervoor willen waarschuwen en hier vooraf rekening mee te houden. De verhuurder maakt vermoedelijk een tikkietakka met de koper van het bedrijf. Zo wordt dus je huurgarantie bedoeld voor de huur opgeslurpt om een salaris te innen.

 

Ik ben benieuwd of er meerdere mensen zo gevaren zijn. Uiteraard is dit verhaal een samenvatting van een langer verhaal.

 

Oplossingen of tips zijn belangrijk.Ik denk dan voornamelijk aan preventie. Immers voorkomen is beter dan genezen. Misschien ook voor andere mensen. Er is weinig informatie over dergelijke zaken als huurgarantie te vinden op dit forum. Terwijl het ontzettend belangrijk kan zijn. Ook adviseurs (juridisch) gaan vaak aan dergelijke voorvallen voorbij. Hebben wij dus ook ondervonden.

 

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.