• 0

Eenmanszaak of Flex BV?

Vorig jaar ben ik gestart als eenmanszaak (ZZP). Ik maak nog niet veel omzet en heb slechts 1 of 2 opdrachtgevers. Steeds vaker zie ik als rechtsvorm de Flex BV voorbij komen. Kan iemand mij vertellen wat de nadelen hiervan zijn? Wanneer is het gunstig om te doen? Moet ik dan werknemer worden in mijn eigen BV? Betaal ik werkgevers- én werknemerspremies, 2x dus? Betaal ik alleen vennootschapsbelasting of ook IB? Kan ik mijn spaargeld overhevelen naar de Flex BV ?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Welkom terug op HL!

 

Ik wil je niet meteen de bv uit praten, maar ik heb wel een paar opmerkingen.

 

De 'Flex-bv' bestaat niet. Het is een term die wordt (werd) gebruikt om de flexibilisering van het bv-recht mee aan te duiden. Een bv is een bv, of daarbij nu wel of niet gebruik gemaakt wordt van de extra mogelijkheden om af te wijken van de vroegere, starre regels. Zo ook vanuit fiscaal oogpunt is er nauwelijks verschil.

 

Of een bv fiscaal gezien voordeliger is dan een eenmanszaak is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met 'nog niet veel omzet' is dat niet snel het geval, al kan dit anders zijn als je er nog andere inkomsten naast hebt. Vaak wordt als omslagpunt een winst van €100.000 gehanteerd.

 

Met een bv word je inderdaad werknemer, maar gelden er wel andere regels. Je bent dan namelijk 'DGA' en je valt niet onder de werknemersverzekeringen. Daar betaal je dus ook geen premie voor, maar je moet wel zelf bescherming regelen tegen arbeidsongeschiktheid, etc. Als je jezelf ontslaat, krijg je geen ww, om maar eens wat te noemen.

 

De bv betaalt vennootschapsbelasting over de winst, mocht die er nog over zijn nadat je jezelf ten minste € 44.000 aan salaris hebt uitbetaald. Over dat salaris betaal je inkomstenbelasting, net alsof je een gewone werknemer bent. Dus geen zelfstandigenaftrek en geen MKB-winstvrijstelling, want die geldt alleen voor ondernemers. Als je na vennootschapsbelasting nog winst overhoudt, dan kun je dat als dividend uitkeren, waarover de bv 15% dividendbelasting moet afdragen. Maar geen zorgen, die dividendbelasting mag je verrekenen met de 25% box-2-heffing die je over datzelfde dividend moet betalen.

 

Spaargeld overhevelen naar de bv kan ook. Het valt dan niet meer in box 3, maar de opbrengsten zijn belast bij de bv (en box 2 heffing over het dividend), of, als je het niet als kapitaal stort, maar uitleent aan de bv, dan is de rente die je van de bv verplicht krijgt belast in box 1.

 

Ik zou eerst nog even wat meer grip op deze materie krijgen voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. In veel gevallen is de eenmanszaak zo slecht nog niet. Let wel: fiscale redenen zijn niet de enige en ook niet altijd doorslaggevend om wel of niet voor een bv te kiezen. Maar van al die andere redenen heb ik nou eenmaal wat minder verstand ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.