• 0

naheffing kleine ondernemingsregeling vanwege aankopen buitenland

Zojuist een naheffing m.b.t. de btw gekregen van de belastingdienst over maar lief de jaren 2009 t/m 2012.

 

Vragen:

1 Mag dat nog gedaan worden over 2009? Ik lees dat ze max. in een 5e jaar terug mogen gaan. We leven nu 2014, dus dat zou 2010 zijn.

 

2 Ik heb steeds de btw van mijn buitenlandse aankopen vermeld op de btw aangifte (item 4b op de aangifte)

In 5a is de btw van buitenlands aankopen opgeteld met de btw van de omzet.

In 5c is daarvan de voorbelasting afgetrokken. Dit bedrag heb ik ook opgegeven als bedrag voor de Kleine ondernemersregeling. Dat blijkt na flink zoeken niet te mogen. Dat had de ambtenaar van de belasting echter meteen op mijn formulier kunnen zien. Mogen ze er zo lang over doen om er op terug te komen, terwijl ze het meteen hadden kunnen zien? Daarbij krijg ik ook nog een boete + rente over de afgelopen periode. Mag dat zo? Is dat redelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De termijn voor navordering bedraagt 5 jaar na afloop van het betreffende kalenderjaar. De belastingdienst kan dus tot eind 2014 naheffen over 2009.

 

Aangiften worden in eerste instantie meestal niet gecontroleerd. Men gaat ervan uit dat jij een correcte aangifte doet. Als bij een controle blijkt dat er niet correct is aangegeven, kan dit aanleiding zijn tot naheffing met rente en eventueel een boete.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst is er niet op ingericht om iedere aangifte individueel te bekijken en jouw eventuele missers te herstellen. Jij behoort de aangifte correct te doen.

 

Er is een verschil tussen een boete die wordt opgelegd vanwege een vergrijp, als je met opzet een verkeerde aangifte hebt gedaan, en een verzuim, als er geen opzet in het spel was. Als je van mening bent dat er een te hoge boete is opgelegd kun je hiertegen bezwaar maken.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.