• 0

Aandelen in prive of holding met oog op netto opbrengst in prive

Goedendag,

 

Natuurlijk heb ik voor onderzoek gedaan, maar vind de concrete antwoorden op mijn vraag, wat zijn de netto inkomsten in prive in de verschillende scenarios, niet.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=46874;start=msg445013#msg445013

 

Ik sta op het punt om een nieuwe start-up te stappen waarin ik een aanmerkelijk belang zal krijgen (>5%). Nu is mijn vraag, moet ik deze aandelen in mijn holding nemen of in privé. Eerder (in een geval van geen aanmerkelijk belang) is mij geadviseerd dit in privé te doen omdat de verkoop van aandelen in dat geval niet belast zou zijn omdat dit in Box-3 zit. Eerlijk gezegd ben ik de lijnen en argumenten een beetje vergeten en hoopte dat iemand mij hier verder kan helpen.

 

Waar ik naar kijk is wat zijn de netto opbrengsten in privé. Ik begrijp dat het hebben van geld in een holding voordelen kan hebben, die wil ik hier buiten beschouwing laten.

 

Voor zover ik de materie zelf begrijp heb ik een Excel sheet gemaakt met 4 scenario's (zie bijlage):

Bij aanmerkelijk belang: Inkomsten uit dividend, inkomsten uit verkoop aandelen

Bij geen aanmerkelijk belang: Inkomsten uit dividend, inkomsten uit verkoop aandelen

 

Een complicerende factor: Mijn belang zou in de toekomst kunnen verwateren tot onder 5%, wat gebeurt er dan. Verplaatsen in het geval van de aandelen in prive deze van Box2 naar Box3? En in het geval van de holding vervalt dan de deelnemingsvrijstelling neem ik aan?

 

Volgens mij relevant:

 

[Er is sprake van deelnemingsdividend]

Als een vennootschap 5% of meer aandelen in een andere vennootschap heeft, dan is dat een deelneming. Dit kan ook een deelneming zijn van minder dan 5%, als de moedermaatschappij de aandelen niet als belegging gebruikt. Voor de dividendbelasting geldt dan een vrijstelling. De vennootschap die het dividend uitkeert, geeft de vrijstelling aan in de aangifte dividendbelasting. Is dat niet gebeurd? Dan kunt u de ingehouden dividendbelasting meestal verrekenen in uw aangifte vennootschapsbelasting.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/dividendbelasting/vrijstelling/vrijstelling

 

[bezittingen die onder het vermogen vallen]

De volgende bezittingen in Nederland moet u aangeven:

- onroerende zaken in Nederland

Het gaat om onroerende zaken die niet als uw eigen woning zijn aan te merken, bijvoorbeeld een vakantiehuis of verhuurd pand in Nederland. Als u een eigen woning hebt in Nederland, dan geeft u de inkomsten daaruit aan in box 1.

- rechten op in Nederland gelegen onroerende zaken

Rechten die direct of indirect betrekking hebben op onroerende zaken in Nederland, bijvoorbeeld een recht van vruchtgebruik of erfpacht.

- rechten op aandelen in de winst van een onderneming in Nederland

Het gaat om ondernemingen waarvan de leiding in Nederland is gevestigd. Het gaat niet om rechten die voortkomen uit effectenbezit of een dienstbetrekking. Verder mogen de rechten niet eerder in box 1 of box 2 zijn aangegeven.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/wonen_buiten_nederland_en_inkomsten_uit_nederland/buitenlandse_belastingplicht/inkomsten_in_meerdere_boxen/bezittingen_in_box_3

Aandelen.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die eerste pagina van de belastingdienstsite mag wel eens herzien worden, de deelnemingsvrijstelling werkt sinds 2007 al iets anders. Los daarvan ziet deze pagina op de dividendbelasting en dat is ongeacht de structuur slechts een voorheffing (en daarom niet relevant).

 

Kort gezegt:

- onder de 5% in privé = box 3, jaarlijks 1,2% belasting over de waarde per 1 januari van dat jaar.

 

- 5% of meer in privé = box 2, het werkelijke rendement is belast met 25% IB. Dit betreft zowel reguliere voordelen (dividend) als vervreemdingsvoordelen (verkoop). Bovendien ben je DGA, dus geldt de gebruikelijkloonregeling (tenzij je geen werkzaamheden verricht). Maar dat geldt ook als je de aandelen via een holding houdt. Voor de werknemersverzekering is er overigens geen onderscheid tussen een direct of indirect belang, dus dat laat ik verder even buiten beschouwing.

 

Verwatering tot onder de 5% wordt gezien als een vervreemding (dus afrekenen) en overgang naar box 3. Er bestaat echter onder voorwaarden de mogelijkheid om het te kleine pakket aandelen toch nog als aanmerkelijk belang te blijven aanmerken. Dan dus niet (direct) afrekenen en geen overgang naar box 3. Dit is juist bedoeld voor dit soort situaties, want doordat geen sprake is van verkoop, heb je wellicht geen liquide middelen om de belasting mee te voldoen. Aan deze regeling zit geen tijdslimiet.

 

- minder dan 5% in je holding = geen deelnemingsvrijstelling, alle opbrengsten (zowel dividenden als bij verkoop) zijn belast (c.q. aftrekbaar) tegen 20% of 25% afhankelijk van je totale winst in de holding. Daarna bij uitkering naar privé nog eens een keer 25% IB, dus doorgaans is dit een dure optie (althans, in verliessituaties kan het juist weer extra voordelig zijn).

 

- 5% of meer via je holding = in beginsel deelnemingsvrijstelling. Alle opbrengsten (zowel dividend als verkoopopbrengst) zijn onbelast. Pas bij uitkering naar privé vindt belastingheffing plaats, conform hierboven bij het tweede streepje (je eigen holding heb je immers een aanmerkelijk belang in). Gebruikelijkloonregeling is ook van toepassing, eventueel te combineren met het gebruikelijk loon dat je in de holding geniet (vereist wel een nieuwe berekening, ivm de gewijzigde omstandigheden). In je excelsheet klopt deze optie niet, omdat je bij verkoop van de deelneming uitgaat van 25% vpb. De deelnemingsvrijstelling geldt ook bij vervreemding, dus dan geen vpb.

 

Bij verwatering tot onder 5% blijft de deelnemingsvrijstelling nog 3 jaar (vanaf datum waarop minder dan 5%) van toepassing, mits je op dat moment de aandelen al ten minste 1 jaar had. Na die periode is de deelnemingsvrijstelling niet meer van toepassing, maar krijg je wel te maken met compartimentering: winst die je na het einde van de deelnemingsvrijstelling realiseert, maar afkomstig is uit de periode waarin de deelnemingsvrijstelling wel van toepassing was, blijft vrijgesteld. Er komt nog een hele leuke regeling genaamd 'compartimenteringsreserve', dat wordt weer een knalfuif. Mogelijk bestaat die regeling al, want hij zou met terugwerkende kracht ingaan. Hij moet echter nog door de Tweede en Eerste Kamer heen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

 

Voor mensen die deze thread later lezen zonder de bijlage te openen, hieronder een overzicht van de opbrengsten in privé voor zover ik het nu begrepen en gecorrigeerd heb (de bijgewerkte Excel is ook bijgevoegd).

 

[100 euro dividend]

Bij aanmerkelijk belang

Privé netto opbrengst in privé: 75

Holding netto opbrengst in privé: 75

 

Bij geen aanmerkelijk belang

Privé netto opbrengst in privé: 85

Holding netto opbrengst in privé: 60

 

[100 euro opbrengst uit verkoop]

Bij aanmerkelijk belang

Privé netto opbrengst in privé: 75

Holding netto opbrengst in privé: 75

 

Bij geen aanmerkelijk belang

Privé netto opbrengst in privé: 100

Holding netto opbrengst in privé: 60

 

Op basis van bovenstaande kan ik geen andere conclusie trekken dan dat het hebben van aandelen in privé in alle gevallen gelijk is aan een holding of zelfs voordeliger. Natuurlijk kan het 'spelen' met geld in de holding handig zijn omdat je er mee kunt werken voor de belasting naar privé moet worden afgedragen.

 

Nog twee vragen als vervolg:

1) Hoe worden aandelen in Box 3 gewaardeerd? Zijn daar regels voor? Natuurlijk probeer je in een investeringsronde de waarde op te kloppen, maar de onderneming is wellicht nog verliesgevend. Hoe kijkt de belastingdienst daar naar?

 

2) Hoe werkt die verplaatsing van Box 2 naar Box 3? Over welk bedrag moet je dan precies welke belasting betalen?

 

Hopelijk kunnen de bovenstaande vragen nog worden beantwoord, ik denk dat hiermee een hele duidelijke vraag goed is beantwoord.

 

Alvast bedankt weer.

 

 

Aandelen_-_Herzien.xlsx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.